Červená řepa je kořenová zelenina, která je ceněna nejen pro svou specifickou chuť, ale i pro řadu zdravotních přínosů. Tato zelenina je významným zdrojem vlákniny, vitamínů, minerálů a rostlinných látek, které mají podle studie pozitivní vliv na zdraví srdce, snižují krevní tlak a zvyšují výkonnost při cvičení.

Z červené řepy můžete připravit celou řadu lahodných pokrmů, například i karbanátky. Jak na to, zjistíte ve videu kanálu StillOnTheWay na YouTube:

Zdroj: Youtube

Nutriční hodnoty

Červená řepa se skládá z 87 % vody, 8 % sacharidů a 2–3 % vlákniny. Jedna porce vařené řepy (140 gramů) obsahuje méně než 60 kalorií. Syrová červená řepa pak na 100 gramů obsahuje ještě méně kalorií. V každém případě se řepa hodí do zdravého jídelníčku a pochutnávat si na ní mohou i lidé, kteří se snaží shodit na váze.

Vitamíny a minerály

Červená řepa je bohatým zdrojem folátu (vitamínu B9), manganu, draslíku, železa a vitamínu C. Folát je důležitý pro normální růst tkání a buněčnou funkci, zejména během těhotenství. Mangan je důležitým stopovým prvkem, draslík přispívá k nižšímu krevnímu tlaku a vitamín C je známý pro svou antioxidační funkci a význam pro imunitní systém.

Rostlinné látky

Hlavními rostlinnými látkami v červené řepě jsou betanin (zodpovědný za její charakteristickou červenou barvu a považovaný za zdraví prospěšný), anorganický dusičnan (přeměňuje se v těle na oxid dusnatý a má mnoho důležitých funkcí) a vulgaxanthin (žlutý nebo oranžový pigment).

Zdravotní přínosy

Konkrétní zdravotní přínosy červené řepy zahrnují snížení krevního tlaku a zvýšení fyzické výkonnosti, díky vysokému obsahu anorganických dusičnanů. Tato zelenina může mít dle studie z roku 2012 příznivý vliv na kardiovaskulární zdraví a je často využívána sportovci pro zlepšení výkonu.

Možné vedlejší účinky

Červená řepa je obvykle dobře snášena, ale u lidí náchylných na tvorbu ledvinových kamenů může její konzumace přispět k tvorbě kamenů kvůli vysokému obsahu oxalátů.

Obsahuje také FODMAPy, což jsou krátké řetězce sacharidů, které mohou způsobovat trávicí potíže u citlivých jedinců, například u osob se syndromem dráždivého střeva.

Jak ji konzumovat

Červená řepa je všestranná zelenina, která se dá konzumovat syrová, vařená nebo pečená. Je výborná v salátech. Do těch můžete přidat i listy řepy, které jsou rovněž jedlé.

Závěr

Červená řepa je významným zdrojem živin a má řadu zdravotních přínosů. Její sladká chuť a všestrannost v kuchyni z ní činí oblíbenou součást mnoha jídelních plánů. Přestože je třeba brát v úvahu možné vedlejší účinky, přínosy této zeleniny pro zdraví srdce a zvýšení fyzické výkonnosti ji činí významnou součástí vyvážené stravy.

Zdroje: pushdoctor.co.uk, bbcgoodfood.com, healthline.com