Sezamová semínka, malá a nenápadná, ale plná zdraví a výživných látek, mají v moderní výživě své významné místo. Jejich bohatý nutriční profil a různé zdravotní výhody z nich činí skvělou volbu pro každodenní stravování. Když si z nich připravíte například sušenky, zaženete chuť na sladké a nepřiberete. Sušenky ze sezamových semínek jsou skvělou zdravou alternativou ke klasickým sladkostem, které si bez výčitek můžete dopřát ke každé kávě.

Jak si připravit sezamové sušenky, se dozvíte v YouTube videu – kanál Cook Bake & Grill

Zdroj: Youtube

Zdravotní benefity sezamových semínek

Sezamová semínka jsou bohatým zdrojem různých živin, které jsou pro naše tělo důležité. Podle studie z roku 2022 obsahují vysoké množství bílkovin, vlákniny a zdravých tuků a jsou také vynikajícím zdrojem minerálů jako je vápník, železo, hořčík a zinek.

Díky obsahu zdravých tuků, jako jsou omega-3 mastné kyseliny, mají podle výzkumu z roku 2020 pozitivní vliv na zdraví srdce a cév. Pomáhají snižovat hladinu "špatného" LDL cholesterolu v krvi, čímž snižují riziko vzniku srdečních chorob.

Studie z roku 2024 uvádí, že sezamová semínka obsahují antioxidanty, jako je vitamin E a lignany, které chrání naše buňky před poškozením volnými radikály. Tím navíc podporují zdraví pleti a celkového imunitního systému.

Výzkum z roku 2017 uvádí, že sezamová semínka také obsahují protizánětlivé sloučeniny, jako je kyselina fytová a magnézium. Kyselina fytová pomáhá snižovat záněty tím, že blokuje produkci zánětlivých látek, zatímco magnézium má relaxační účinek na svaly a cévy.

Díky vysokému obsahu vápníku jsou sezamová semínka podle studie z roku 2022 také skvělým doplňkem stravy pro posílení kostí a prevenci osteoporózy.

Studie z roku 2024 uvádí, že sezamová semínka jsou mimo jiné plná vitamínů B, které poskytují významnou část naší denní potřeby thiaminu, niacinu a vitamínu B6. Vitamíny skupiny B jsou podle studie nezbytné pro různé biologické procesy, včetně syntézy neurotransmiterů a buněčných metabolických drah.

Vláknina obsažená v sezamových semínkách podle studie z roku 2022 podporuje zdravé trávení a regulaci hladiny cukru v krvi. Tím přispívají k celkovému zdraví trávicího systému a pomáhají zrychlit náš metabolismus.

Jak si doma připravit sušenky?

Pro přípravu budete potřebovat 1 šálek nepražených sezamových semínek, ¼ šálku cukru a bílek z 1 vejce.

Do misky nasypte nepražená sezamová semínka a přidejte cukr. Dobře promíchejte, aby se semínka s cukrem spojila. Přidejte bílek z 1 vejce a vše důkladně promíchejte, dokud vám nevznikne vláčná hmota.

Připravte si plech, na který vložte pečící papír. Směs nabírejte lžící, pomocí které na plechu vytvoříte malé placičky. Pečte v předem předehřáté troubě na 180 °C zhruba 15 minut.

Zdroje: YouTube.com, healthline.com, webmd.com, medicalnewstoday.com