Většina základních receptů na moučníky, bábovky nevyjímaje, obsahuje cukr. Proč není vhodné ho často konzumovat?

Vysoký obsah kalorií

Bílý cukr je známý svým vysokým obsahem kalorií. Jeden gram cukru poskytuje přibližně 4 kalorie. To znamená, že i malé množství cukru může přidat značné množství kalorií do jídel a nápojů. Například jedna lžička cukru obsahuje asi 16 kalorií! Pozor tedy na to, pokud ho používáte větší množství, například ve sladkých dezertech, nápojích nebo snídaňových cereáliích. Přebytečné kalorie z příjmu cukru mohou vést k přibývání na váze a mohou přispívat k nadváze nebo obezitě, pokud nejsou vyváženy přiměřeným pohybem a vyváženou stravou.

Recept na zdravou bábovku můžete vyzkoušet i díky tomuto videu na YouTube - kanál Fit recepty - Lucia Wagnerová:

Zdroj: Youtube

Vysoký glykemický index

Dalším důležitým faktorem je vysoký glykemický index bílého cukru. Glykemický index (GI) je měřítko, které určuje, jak rychle se potravina rozkládá na glukózu v krvi. Bílý cukr má vysoký GI, což znamená, že se rychle štěpí a zvyšuje hladinu cukru v krvi. Tento rychlý nárůst hladiny cukru může vyvolat rychlý nárůst energie, který je často následován prudkým poklesem, což může vést k pocitu únavy, hladu a touhy po další sladké potravině. Pravidelné výkyvy hladiny cukru v krvi mohou mít podle studií dlouhodobé důsledky na zdraví, včetně rizika pro vznik diabetu typu 2 a dalších metabolických poruch.

Nedostatek výživných látek

Bílý cukr je vysoce rafinovaný produkt, který prochází procesem zpracování, během kterého jsou odstraněny téměř všechny výživné látky, které jsou obsaženy v cukrové třtině nebo cukrové řepě. Klasický cukr je tak příkladem tzv. "prázdných kalorií", které poskytují energii, ale neobsahují žádné vitamíny, minerály ani další prospěšné látky. Přidání cukru do jídel nebo nápojů tedy nepřináší žádné nutriční výhody, ale pouze dodává nežádoucí kalorie. 

Zdravotní výhody ovesných vloček

Ovesné vločky jsou jedním z hlavních ingrediencí tohoto dietního moučníku a přinášejí řadu zdravotních výhod. Jsou bohaté na rozpustnou vlákninu nazývanou beta-glukan, která pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a podle studií reguluje hladinu cukru v krvi. Díky svému vysokému obsahu vlákniny vás dostatečně nasytí, což může pomoci snížit příjem kalorií a podpořit hubnutí.

Zdravotní výhody medu a jablečného pyré

Namísto tradičního bílého cukru je tato bábovka slazena medem a jablečným pyré. Med je přírodní sladidlo, které podle výzkumů obsahuje řadu prospěšných látek, včetně antioxidantů a antibakteriálních látek. Má nižší glykemický index než bílý cukr, což znamená, že nezpůsobuje prudké výkyvy hladiny cukru v krvi. Jablečné pyré přidává do bábovky sladkou chuť a vlhkost, aniž by bylo třeba přidávat nadměrné množství tuku nebo cukru.

Recept na dietní ovesnou bábovku

Recept na dietní ovesnou bábovku je snadný a rychlý. Předehřejte troubu na 180°C a připravte si formu na pečení. Ve velké míse smíchejte 200 gramů ovesných vloček, 250 gramů jablečného pyré, 150 gramů medu, 2 vejce, lžičku skořice, lžičku prášku do pečiva a špetku soli. Pokud je směs příliš hustá, přidejte trochu mléka, aby byla konzistence tekutější. Nalijte směs do formy na pečení a rovnoměrně ji rozetřete. Pečte v předehřáté troubě asi 25-30 minut, nebo dokud bábovka nezíská zlatavou barvu. Stav propečenosti zkontrolujte špejlí.

Zdroje: www.youtube.com, www.healthline.com, www.webmd.com, www.zdravefitrecepty.cz