Jedním z trendů, který získává stále větší popularitu, je přerušovaný půst. Jednou z nejpopulárnějších metod je 16/8, která povoluje konzumaci jídla po dobu osmi hodin denně. Jaké jsou výhody tohoto režimu a jak ho dodržovat efektivně?

Jak správně dodržovat přerušovaný půst 16/8, se dozvíte v YouTube videu – kanál Vlado Roško

Zdroj: Youtube

Co je metoda 16/8?

Přerušovaný půst 16/8 je stravovací režim, který se zaměřuje na omezení časového okna, během kterého se jí. Konkrétně to znamená, že během 24hodinového dne je dovoleno jíst pouze 8 hodin, zatímco zbylých 16 hodin je vyhrazeno pro půst. Během tohoto postního období se obvykle nekonzumují žádná energie dodávající jídla, ale pitný režim je povolen, přičemž se doporučuje zejména konzumace vody.

Výhody přerušovaného půstu 16/8

Podle studie z roku 2016 během období přerušovaného půstu dochází k určitému útlumu funkce inzulínu, což vede k tomu, že tělo bude spalovat více tuků pro energii. To v konečném důsledku zvýší celkový energetický výdej a podpoří ztrátu váhy.

Podle výzkumu z roku 2023 přerušovaný půst také ovlivňuje hladiny hormonu ghrelinu, který stimuluje chuť k jídlu. Výzkum uvádí, že pravidelný půst hladiny tohoto hormonu snižuje, což dále vede ke snížení chuti k jídlu a přispívá k lepší kontrole hmotnosti.

Výzkum z roku 2022 uvádí, že přerušovaný půst mimo jiné pomáhá zlepšit citlivost těla na inzulín, což je hormon odpovědný za regulaci hladiny cukru v krvi. Lepší citlivost na inzulín podle výzkumu napomáhá předcházet vzniku metabolických onemocnění, jako je například diabetes typu 2.

Podle studie z roku 2021 pravidelný přerušovaný půst má pozitivní vliv na kognitivní funkce, jako je paměť a koncentrace. To je podle studie dáno zvýšenou produkcí neurotrofických faktorů, které podporují zdraví mozku.

Metoda 16/8 také podporuje dlouhověkost. Výzkum z roku 2021 uvádí, že přerušovaný půst stimuluje procesy spojené s opravou buněk, čímž tělo chrání před různými degenerativními chorobami spojenými s věkem.

Jak s metodou 16/8 začít?

Nejprve začněte s výběrem 8hodinového okna. Mezi oblíbené okno patří 12:00 – 20:00, neboť se musíte postit pouze přes noc a vynechat snídani, ale přesto si můžete dopřát vyvážený oběd a večeři spolu s několika svačinami.

Výběr je však zcela na vás. Můžete zaexperimentovat a vybrat si časový rámec, který vám bude nejlépe vyhovovat.

Na které potraviny se zaměřit?

Chcete-li vytěžit z vašeho stravovacího plánu maximum, měli byste dbát na plnohodnotnou a vyváženou stravu. Zkuste vyvážit každé jídlo širokou škálou plnohodnotných potravin, jako je například ovoce, zelenina, celá zrna (rýže, quinoa, oves), zdravé tuky (avokádo, olivový olej) a bílkoviny (vejce, ořechy, ryby, luštěniny).

Během přerušovaného půstu také dbejte na pitný režim, avšak volte pouze nekalorické nápoje, jako je čistá voda, čistý čaj nebo káva. To vám navíc pomůže kontrolovat vaši chuť k jídlu a udržovat vás hydratované.

Důležité je také omezit ultra zpracované potraviny, jako jsou balená jídla, smažené potraviny, slazené nápoje či mražená jídla.

Metoda přerušovaného půstu 16/8 je zkrátka skvělou volbou pro ty, kteří chtějí zhubnout a zlepšit své zdraví. Ačkoliv je tato metoda pro zdravého dospělého člověka bezpečná, v případě zdravotních problémů, jako je cukrovka, nízký tlak či užívání určitých léků, se raději o svých plánech poraďte se svým lékařem. Tento způsob stravování se rovněž nedoporučuje ženám, co plánují otěhotnět, těhotné už jsou anebo kojí.

Zdroje: YouTube.com, medicalnewstoday.com, forbes.com, healthline.com