V dnešní době plné striktních diet často nabýváme dojmu, že na sladké nelze téměř ani pomyslet. Tabulku čokolády bychom asi opravdu sníst neměli, pokud hlídáme svou váhu, ale co takhle najít kompromis? Naštěstí existuje nepřeberné množství receptů na chutné a zdravé dezerty, které si můžeme dopřát bez větších výčitek. Jedním takovým je tato zdravá bábovka, která neobsahuje cukr ani pšeničnou mouku, po kterých kila přibývají světelnou rychlostí. Namísto nich se v receptu pracuje s moukou mandlovou a ovesnou, které jsou zdravou alternativou přinášející plno živin.

Jak si připravit zdravou bábovku bez cukru a mouky, se dozvíte v YouTube videu – kanál Simple & Delicious

Zdroj: Youtube

Zdravím nabitá bábovka

Ovesná mouka: Ovesná mouka, která je vyrobena z ovesných vloček, je bohatým zdrojem rozpustné vlákniny nazývané beta-glukan. Tato vláknina podle studie z roku 2018 pomáhá snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu v krvi, což dále snižuje riziko srdečních onemocnění. Mouka z ovesných vloček má také nízký glykemický index a cukr z ní se uvolňuje do krve pomaleji. To pomáhá udržovat stabilní hladinu cukru v krvi, což je prospěšné pro lidi s diabetem. Mimo jiné disponuje vitamíny B1, B6 a minerály, jako železo, hořčík, fosfor a zinek. Tyto živiny jsou důležité pro zdraví srdce, nervový systém, kosti a svaly. Díky vysokému obsahu vlákniny a komplexních sacharidů navíc pomáhá udržet pocit sytosti po delší dobu, což pomáhá ke kontrole hmotnosti při snaze o hubnutí.

Mandlová mouka: Mandlová mouka je bohatým zdrojem zdravých tuků, zejména mononenasycených a polyenasycených mastných kyselin, které podle studie z roku 2021 pomáhají snížit hladinu LDL cholesterolu a zlepšit zdraví srdce. Obsahuje také vitamíny a minerály, jako je vitamín E, vápník, hořčík a železo. Stejně jako ovesná, také mandlová mouka reguluje hladinu cukru v krvi a udržuje dlouhodobý pocit sytosti, neboť disponuje vysokým obsahem bílkovin a vlákniny.

Kokosový olej: Další důležitou složkou v tomto receptu je kokosový olej, tudíž slunečnicový nechte prozatím ve spíži. Kokosový olej obsahuje středně řetězcové mastné kyseliny (MCT), které jsou snadno stravitelné a rychle se metabolizují na energii. Obsahuje také laurátovou kyselinu, která má podle studie z roku 2019 antimikrobiální vlastnosti a pomáhá bojovat proti bakteriím, virům a plísním. Díky svým hydratačním vlastnostem navíc podporuje zdraví pokožky a vlasů.

Jak připravit bábovku

Pro přípravu budete potřebovat 5 vajec, 210 gramů mletých ovesných vloček, 100 gramů mandlové mouky, 100 mililitrů mléka, 80 mililitrů kokosového oleje, 160 gramů medu, 2 lžičky prášku do pečiva, 2 lžíce kakaa, 1 banán, 100 gramů borůvek a kakao na posypání.

V první řadě oddělte žloutky od bílků. Ke žloutkům přidejte med, rozmačkaný banán a šlehejte. Po pár minutách šlehání přidejte kokosový olej a opět promíchejte. Postupně přidejte kakao, ovesnou mouku, prášek do pečiva, mléko, mandlovou mouku a na konec borůvky. Vše důkladně promíchejte. V jiné míse vyšlehejte z bílků tuhý sníh a přidejte k směsi. Zlehka promíchejte.

Mezitím si předehřejte troubu na 170° a vytřete bábovkovou formu kokosovým olejem. Těsto nalijte do formy a dejte péct zhruba na 50 minut. Hotovou vychladlou bábovku posypte kakaem.

Zdroje: YouTube.com, healthline.com, medicalnewstoday.com