Od podzimního dezertu až po hlavní pokrmy vám tato zelenina pomůže přidat krémovou texturu a lehkou sladkost. Sladké brambory jsou také vyváženými výživovými bomby s mnoha vitamíny, minerály, vlákninou a antioxidanty.

Na video od Lee Health o benefitech sladkých brambor se podívejte na YouTube:

Zdroj: Youtube

Podívejte se na některé z hlavních důvodů, proč přidat více sladkých brambor do své stravy, a jednoduché způsoby, jak si batáty vychutnat.

Výživové údaje o sladkých bramborách

Jedna střední sladká brambora obsahuje spoustu živin, jde o 112 kalorií, 2 gramy bílkovin, 24 gramů sacharidů, 0 gramů tuku, 3,7 gramu vlákniny (15 % denního příjmu), 7 gramů cukru, 542 miligramů draslíku (12 % denního příjmu), 31 miligramů hořčíku (8 % denního příjmu), 0,3 miligramu vitamínu B6 (15 % denního příjmu), 961 mikrogramů vitamínu A (106 % denního příjmu), 22 miligramů vitamínu C (30 % denního příjmu)

Přínosy sladkých brambor

Sladké brambory jsou známé svým obsahem vitamínu A. Ve skutečnosti obsahují prekurzor tohoto vitamínu, nazývaný beta-karoten, který tělo po konzumaci přeměňuje na vitamin A. Tato živina je známá především pro svůj prospěch pro zdraví očí.

Mít dostatek vitamínu A ve stravě snižuje riziko vzniku pokročilé makulární degenerace související s věkem, hlavní příčiny postižení zraku a slepoty. Naštěstí jedna střední sladká brambora poskytuje veškerý vitamin A, který potřebujete během jednoho dne. Mějte však na paměti, že vitamín A je rozpustný v tucích, takže sladké brambory spárujte se zdravými tuky, jako je olivový olej nebo avokádo, abyste využili všechny výhody pro váš zrak.

Sladké brambory jsou také bohaté na draslík, minerál spojený s krevním tlakem. Nedostatek draslíku zvyšuje krevní tlak a naopak, dostatečný příjem draslíku může krevní tlak snížit. Draslík pracuje dvojím způsobem pro zdraví srdce: rozšiřuje cévy, což usnadňuje srdci čerpání krve, a zároveň pomáhá vylučovat sodík z těla. Tyto mechanismy spolupracují na snížení krevního tlaku.

Kromě toho vláknina ve sladkých bramborách přispívá k celkovému zdraví srdce. Vláknina nejen podporuje trávicí zdraví a pravidelnost, ale také se váže na cholesterol a odstraňuje jej z těla.

Nevýhody sladkých brambor

Slyšeli jste někdy, že konzumace příliš mnoha oranžových potravin může vaši kůži obarvit na oranžovou? Jedná se o stav nazývaný karotenémie, ale je vzácný a nejčastěji postihuje děti. Nicméně nemusíte se obávat. Aby se to stalo, museli byste sníst tolik sladkých brambor, než váš žaludek snese.

Protože jsou sladké brambory bohaté na sacharidy a mají nízký obsah bílkovin, samotná konzumace sladké brambor pravděpodobně uspokojí vaši chuť k jídlu jen na krátkou dobu. Kombinujte sladké brambory s bílkovinami a tuky, abyste vytvořili sytý pokrm.

Skvělá svačina před cvičením

Sacharidy jsou hlavním zdrojem energie pro cvičení a sladké brambory obsahují dlouhý řetězec cukrových molekul, nazývaný komplexní sacharidy. Potraviny s komplexními sacharidy se rozkládají pomalu, což poskytuje dlouhodobou energii pro cvičení.

Obsahují také draslík a hořčík, dva elektrolyty ztracené při pocení. Během cvičení potřebuje tělo udržovat tyto elektrolyty v rovnováze pro správnou hydrataci. Snídáte-li sladké brambory před cvičením, doplníte si zásoby elektrolytů a pomůžete udržet správnou hydrataci.

Sladké brambory versus jamy

I když se termín sladká brambora a jama používají zaměnitelně, jsou ve skutečnosti docela odlišné. Sladké brambory jsou rozpoznatelnou oranžovou kořenovou zeleninou, ale existují také v dalších odrůdách.

Mnoho lidí si myslí, že červená odrůda sladkých brambor jsou jamy, ale tradiční jamy mají tmavou hrubou slupku. Připomínají yuccu, kořen cassavy, a jsou škrobovatější a chutnají trochu jinak než sladké brambory. Chuť jam připomíná chuť bílé brambory. Většina sladkých brambor se pěstuje ve Spojených státech, zatímco jamy pocházejí z Afriky.

Fialové sladké brambory

Už jste někdy viděli bramboru, která má stejnou velikost a tvar jako sladká brambora, ale je fialová? Tato živá odrůda sladké brambory je zcela přirozená, získává svou barvu z anthokyaninu, antioxidantu, který barví bobule. Anthokyaniny jsou známé svými protizánětlivými vlastnostmi a byly spojeny se snižováním kardiovaskulárních onemocnění. Navíc fialové brambory chutnají velmi podobně jako batáty.

Jsou zdravější sladké nebo bílé brambory

Pokud porovnáme výživové údaje o sladkých bramborách s bílými bramborami, není tu jednoznačný vítěz. Sladké brambory jsou sice plné vitaminu A, ale bílé brambory mají zase přibližně dvojnásobek draslíku oproti sladkým bramborám. Oba druhy brambor mají také podobný obsah vlákniny a kalorií.

Zdroj: www.youtube.com, www.vegmania.cz, www.ireceptar.cz