Chrápání může být i známkou spánkové apnoe, potenciálně život ohrožujícího stavu, který vyžaduje lékařskou pozornost. Spánková apnoe je obvykle způsobena zablokováním dýchacích cest, což vzbudí spícího člověka a ten znovu začne dýchat.

Na video Daniela P. Slaughtera o tom, co způsobuje chrápání, se podívejte na YouTube:

Zdroj: Youtube

Běžné chrápání obvykle neovlivňuje kvalitu spánku tolik jako spánková apnoe. Pokud trpíte nadměrnou únavou, ospalostí a vyčerpáním během dne, může to být více než jen obyčejné chrápání, a měli byste se nechat vyšetřit u lékaře.

Jak přirozeně přestat chrápat

Spánek na boku: Pokud je vaše chrápání mírné, mohlo by toto opatření stačit. Největší výzvou může být udržení polohy na boku během spánku. Použití polštáře ve tvaru těla může být užitečné pro udržení této polohy. Spánek na boku pomáhá zabránit ochablým svalům v krku blokovat dýchací cesty.

Mátový olej: Pokud chrápání souvisí s ucpaným nosem nebo hrudní dutinou, může čistý mátový olej pomoci uvolnit ucpaní. Bylo prokázáno, že je skvělým lékem na bolest v krku a uvolňuje ucpané nosní průchody, což může přispět k zastavení chrápání. Můžete také vypít bylinkový čaj obsahující mátu. Jen se ujistěte, že neobsahuje kofein, který může váš spánek narušit.

Fenykl: I trávicí obtíže stojí za chrápáním, a zejména ty způsobené zažívacími potížemi a problémy s kyselostí. Fenykl je úžasná bylina, která může pomoci řešit chrápání způsobené zažívacími problémy. Tato bylina byla prokázána jako účinná při boji proti spánkové apnoe a zlepšení zažívacích problémů, které vedou ke chrápání.

Vitamín C: Sinusová infekce může zablokovat dýchací cesty, což způsobí otevření, které vytváří nepříjemné zvuky známé právě jako chrápání. Vitamín C může pomoci tím, že podporuje zdravý imunitní systém, který může očistit nosní průchody. Potraviny bohaté na vitamín C, jako jsou papája, ananas, brokolice nebo červená paprika, mohou pomoci udržet nosní průchody otevřené.

Eukalyptus: Eukalyptus dlouho slouží jako pomocník při nachlazení. Existuje několik způsobů, jak lze eukalyptový olej použít k zajištění klidné noci bez chrápání. Eukalyptové listy můžete dát do inhalátoru a dýchat páru ústy nebo nosem, což může pomoci uvolnit nosní průchody. Vyzkoušet lze i páru z horké vody s přidáním pěti kapek eukalyptového a pěti kapek mátového esenciálního oleje. Buďte však opatrní, pára je horká a snadno vás popálí, takže dbejte na opatrnost. Proces provádějte před spaním, abyste uvolnili dýchací cesty a snížili zánět v nosních průchodech, což může přispět k problému s chrápáním.

Vráťte svou hmotnost do normálu: Pokud trpíte nadváhou, zejména pak tukem kolem krku, i to často způsobuje zužování hrdla, když ležíte na zádech. To zvyšuje pravděpodobnost chrápání. Redukce hmotnosti vede nejen ke zdravějšímu spánku, ale i dalším zdravotním výhodám.

Pořiďte si zvlhčovač vzduchu: Suchý vzduch může přispět k problémům s chrápáním, protože vysouší hrdlo a nosní sliznice, což vytváří jejich ucpaní. Zvlhčovačem vzduchu je možné odstranit suchý vzduch a vytvořit větší komfort pro tělo, což umožňuje přirozenější dýchání.

Omezte mléčné výrobky a velké večeře: Pití mléka nebo konzumace jiných mléčných výrobků může chrápání zhoršit, protože v ústech a hrdle zanechává vrstvu hlenu. Zároveň se snažte vyhýbat velkým večeřím před spaním, protože plný žaludek může tlačit na bránici a ovlivňovat rytmické dýchání.

Zdroj: www.youtube.com, www.lekarna.cz, www.vyspise.cz