Mezi stovkami fitness trendů a dietních režimů je jedna aktivita, která zůstává často opomíjená, a přitom je jednoduchá, přirozená a bez nákladů – chůze. Ano, běžná chůze, kterou vykonáváme každý den, může být tím klíčem, který otevírá dveře ke zdraví, štíhlosti a celkovému blahu.

Chodíte správně? To zjistíte v následujícím YouTube videu – kanál Michael Uhrin

Zdroj: Youtube

Proč je chůze tak výjimečná? – Spaluje kalorie

Chůze je přirozená forma aerobního cvičení, která zvyšuje tepovou frekvenci a spotřebu kyslíku. Během ní naše tělo spaluje kalorie jako palivo, aby udrželo nezbytnou energii pro každodenní aktivity. Její intenzita a rychlost mají přímý vliv na množství kalorií, které spálíme. Podle jedné studie z roku 2022 se tělesný tuk ztrácí při všech rychlostech, ale změna je rychlejší a zřetelnější, pokud se jedná o chůzi pomalou s delším časovým úsekem než chůzi rychlou s kratším časovým úsekem. Jedním z jejích dalších výhod je to, že i po skončení cvičení naše tělo kalorie stále spaluje. Tento "afterburn effect" je způsoben zvýšeným metabolismem a energetickým výdejem v důsledku cvičení, což může trvat i několik hodin po skončení chůze.

Zlepšení fyzické kondice

Během chůze se zapojují svaly nohou, hýždí, břicha a zad, což vede k jejich posílení. Pravidelná chůze také zvyšuje flexibilitu kloubů a pomáhá udržovat jejich správnou funkci. Během této fyzické aktivity zlepšujeme využití kyslíku a energie a díky tomu zvyšujeme naši vytrvalost. Správná technika chůze navíc pomáhá zlepšit držení našeho těla a koordinaci pohybů, a to vede k menším problémům s bolestmi zad a kloubů.

Zlepšuje náladu a snižuje stres

Podle studie z roku 2017 se během chůze uvolňují endorfiny, tzv. hormony štěstí, které mají příznivý vliv na náladu a emoční stav. Pocit euforie a pohody po fyzické aktivitě pomáhá zmírnit úzkost a stres a dává nám možnost uvolnit napětí. Chůze nám také poskytuje příležitost odpojit se od technologií a stresujícího prostředí moderního světa. Být venku na čerstvém vzduchu a v přírodě může působit jako lék na duši a pomoci nám najít rovnováhu a klid v životě. Jako bonus také můžeme brát fakt, že pravidelnou chůzí zlepšíme kvalitu našeho spánku. Tím, že nám pomůže uklidnit mysl i tělo, nás připraví na klidný a nerušený odpočinek.

Co se stane s naším tělem po měsíci pravidelných procházek?

Pokud se rozhodneme pro pravidelné procházky namísto dřiny, slz a potu ve fitness centru, už po měsíci zpozorujeme viditelné změny na naší váze. Budeme se cítit silnější a zjistíme, že se naše kondice a vytrvalost značně zvýšila. Sníží se nám tlak, neboť chůze napomáhá ke snižování vysokého tlaku a předchází tak vzniku srdečních chorob. Viditelně se nám zlepší nálada a sníží úroveň stresu a v neposlední řadě se budeme oddávat hlubokému nerušenému spánku, který má také velký podíl na našem psychickém zdraví.

K chůzi nepotřebujeme žádné speciální vybavení či nákladné členství jako v posilovně. Stačí si jen obout pohodlnou obuv a vyrazit do města nebo v lepším případě do přírody. Není to žádná náročná aktivita, ale našemu tělu přináší mnoho zdravotních výhod.

Zdroje: YouTube.com, betterhealth.vic.gov.au, healthline.com