Pohyb, jako je chůze nebo běh, hraje v procesu hubnutí klíčovou roli. Nejenže spaluje kalorie, ale také stimuluje metabolismus a podporuje celkové zdraví. Mezi chůzí a během je však jeden zásadní rozdíl. Běh často společnost rozděluje na dvě skupiny – ty, co ho milují, a ty, co ho nenávidí. Asi neexistuje žádný mezník. Pokud si k němu nenajdete cestu, váš proces hubnutí vám akorát znepříjemní život a vy se pokaždé budete přemlouvat. Navíc, před započetím této aktivity, je důležitá příprava v podobě protahování a také správná celková technika. V opačném případě si akorát ublížíte a cestu k vytouženému cíli prodloužíte.

Zatímco chůze je pro každého z nás přirozeným pohybem, který používáme k přemístění z bodu A do bodu B, a to každý den. Nevyžaduje žádnou speciální přípravu a pokud nemáte v botníků pouze lodičky, nevyžaduje ani žádnou speciální obuv či jiná příslušenství. Má mnoho zdravotních výhod a při její pravidelnosti, proces hubnutí podpoříte také. Pokud dokonce trpíte nadváhou či obezitou, na samém začátku vám stejně každý odborník doporučí nejprve chodit alespoň půl hodiny denně a běh nechat na později.

Chodíte správně? Tak to se dozvíte v YouTube videu – kanál Michael Uhrin

Zdroj: Youtube

Jak chůze prospívá našemu zdraví?

Chůze je aerobní aktivita, která posiluje srdce a cévy. Pomáhá snižovat hladinu "špatného" LDL cholesterolu a zvyšovat hladinu "dobrého" HDL cholesterolu. Podle studie z roku 2011 navíc redukuje riziko vzniku srdečních chorob, jako je srdeční infarkt či mrtvice. Chůzí také zlepšujete sílu svalů dolních končetin, zad a břišního svalstva a zvýšíte hustotu kostí, což snižuje riziko osteoporózy. Pravidelnými procházkami nejenže spálíte kalorie a posílíte svaly, ale také zlepšíte duševní zdraví a spánek. Během této fyzické aktivity se totiž uvolňují endorfiny, které snižují stres a úzkost. Navíc zlepšují kvalitu spánku, regulují spánkové cykly a zkracují dobu usínání.

Celkově lze říci, že chůze je nezbytná pro naše celkové zdraví. Kolik kroků však musíme denně udělat, abychom opravdu zhubli?

Mýtus 10.000 kroků

Mýtus o 10 000 krocích denně má kořeny v japonském marketingovém plánu vytvořeném v 60. letech 20. století pro propagaci prodeje chytrých krokoměrů. Toto číslo bylo zvoleno spíše z důvodu jednoduchosti a snadné zapamatovatelnosti než na základě vědeckých důkazů o optimálním množství pohybu, potřebném k dosažení zdraví. I když se toto číslo stalo populárním po celém světě a mnoho lidí jej přijalo jako standard pro zdravý životní styl, ve skutečnosti neexistuje žádný přesný vědecký základ pro tuto hodnotu.

Vše závisí na individuálních faktorech jedince

Doba potřebná ke ztrátě jednoho kilogramu tělesné hmotnosti závisí na několika faktorech, jako je vaše aktuální hmotnost, úroveň fyzické aktivity, stravovací návyky a metabolismus. Nicméně, obecně platí, že ztráta jednoho kilogramu tuku vyžaduje vytvoření kalorického deficitu přibližně 7 700 kcal. To znamená, že musíte spálit o 7 700 kcal více, než kolik kalorií přijmete.

Pro lepší představu, pokud budete chtít zhubnout alespoň jeden kilogram za měsíc pouze pomocí chůze, potřebujete vytvořit denní kalorický deficit přibližně 257 kcal. Každý krok má jinou energetickou náročnost v závislosti na vaší hmotnosti a tempu, ale průměrně se uvádí, že 1 km chůze přibližně spálí 100 kcal. Tudíž, vaše denní dávka procházky představuje 2,5 km. Studií z roku 2022 máme potvrzené, že průměrná délka kroku činí 0,8 m. Tím si krásně spočítáme, že na potřebnou ztrátu jednoho kilogramu za měsíc musíme denně udělat 3125 kroků, což není žádný problém. Stačí vynechat výtah, auto nechat na parkovišti a dojít nakoupit pěšky, a kroky se vám nasčítají. Pokud však plány překazí počasí, zvolte jinou aktivitu v pohodlí domova. Existuje nespočet domácích cviků, při kterých si můžete dopřát i film na Netflixu.

Zdroje: YouTube.com, betterhealth.vic.gov.au, prevention.com