Ať už se pečivu vyhýbáte kvůli velkému množství kalorií či následným potížím se zažíváním, máme pro vás dietní bezlepkovou alternativu, na kterou potřebujete pouze 5 surovin. Základní ingrediencí jsou lněná semínka, která vašemu tělu navíc přináší mnoho zdravotních benefitů.

Jak si doma připravit chleba z lněných semínek, se dozvíte v následujícím YouTube videu – kanál Ela Vegan

Zdroj: Youtube

Přínosy lněných semínek

Lněná semínka jsou podle studie z roku 2023 jedním z nejlepších rostlinných zdrojů omega-3 mastných kyselin, konkrétně alfa-linolenové kyseliny. Studie uvádí, že tyto zdravé tuky jsou klíčové pro zdraví mozku a srdce a pomáhají také snížit záněty v těle. Jejich další důležitou složkou je vláknina, která je nezbytná pro správnou funkci trávicího systému. Podle výzkumu z roku 2019 obsahují rozpustnou vlákninu, která má zvláštní schopnost absorbovat vodu a vytvářet gelovitou hmotu ve střevech. Tento gel pomáhá regulovat trávení tím, že zpomaluje rychlost, kterou potrava putuje střevy a tím umožňuje tělu lépe využít její živiny. Podle výzkumu navíc pomáhá udržovat stabilní hladinu cukru v krvi, což je zvláště užitečné pro lidi s cukrovkou.

Lněná semínka také obsahují fytochemikálie nazývané lignany, které mají podle studie silné protirakovinné vlastnosti. Jejich konzumace pomáhá snížit riziko vzniku některých typů rakoviny, jako je rakovina prsu či tlustého střeva. Výzkum z roku 2023 uvádí, že díky kombinaci omega-3 mastných kyselin a lignanů lněná semínka pomáhají mimo jiné snižovat hladinu cholesterolu a krevního tlaku, a tím také riziko srdečních onemocnění. Pokud jste v procesu hubnutí, neměla by tato semínka ve vašem jídelníčku chybět. Díky svému obsahu vlákniny a zdravých tuků pomáhají regulovat metabolismus, čímž výrazně přispívají k hubnutí či udržení zdravé váhy.

Jak připravit bezlepkový chleba z lněných semínek?

Na tento dietní chleba budete potřebovat 240 g celých zlatých lněných semínek, 40 g psyllia, 2 lžičky prášku do pečiva, ½ lžičky soli a 320 ml horké vody.

Nejprve si předehřejte troubu na 180 °C a plech vyložte pečicím papírem. Poté lněná semínka rozmixujte v elektrickém mlýnku na kávu či malém mixéru, dokud z nich nebude takřka prášek. Rozmixovaná semínka přendejte do misky, přidejte zbývající suché ingredience a lžící promíchejte. Nalijte horkou vodu a těsto rukama hněťte, dokud nevychladne. Poté těsto přendejte na připravený plech a vytvarujte z něj kulatý bochánek. Navlhčete jeho vrchní část a posypte celými lněnými semínky. Pečte zhruba 50 minut, dokud svůj objem nezdvojnásobí a nezačne mít zlatou kůrku. Hotový chleba nakonec přendejte na mřížku a nechte vychladnout.

Tento dietní chleba bez mouky je skvělou alternativou ke klasickému pečivu, na kterém si stejně dobře pochutnáte, ale nepřiberete. Navíc, díky jeho obsahu lněných semínek, podpoří vaše trávení a přinese mnoho dalších zdravotních benefitů.

Zdroje: YouTube.com, webmd.com, medicalnewstoday.com