Káva byla objevena zhruba v 6. století a během let se stala jedním z nejoblíbenějších nápojů. A tím je i dnes. Řada lidí po celém světě nedá na kávu dopustit a nedokáže bez ní začít svůj den. Mnozí ale u jednoho ranního šálku nezůstanou a během dopoledne a odpoledne do sebe nalijí ještě další a další stovky mililitrů kávy. Pokud je to i váš případ, měli byste zbystřit. Přemíra kávy totiž škodí. Víte, jak poznat, že jí pijete až moc?

Přestože větší množství kávy škodí, v rozumní míře může být její popíjení zdraví prospěšné. Jak? To zjistíte ve videu kanálu Mayo Clinic na YouTube:

Zdroj: Youtube

Všeho moc škodí

Přestože je káva, respektive kofein v ní obsažený, považována za neškodný nápoj, je třeba ji pít s rozumem. Pokud jste schopni během dne vypít několik velkých šálků tohoto nápoje, tělo vám to dá brzy nepěkně najevo. A to v podobě nepříjemný a nebezpečných příznaků.

Stres a úzkosti

Kofein je známý tím, že povzbuzuje bdělost. Jakmile ale pijeme přespříliš kávy (nebo jiného kofeinového nápoje), tělo je natolik povzbuzeno, až se dostává do stresu, který se může proměnit dokonce v úzkosti, ukázala studie z roku 2020.

Nespavost

A protože káva působí proti únavě, dokáže pochopitelně zapříčinit i nespavost. A to i v případě, kdy si poslední šálek kávy dáte s dostatečným předstihem před spaním. Účinky kofeinu totiž mohou trvat až několik hodin. Když přes den navíc vypijete větší množství kávy, účinky se ještě umocní. Hrozí pak nejen problémy s usínáním, ale také časté probouzení během noci.

Vysoký krevní tlak

Studie ukázala, že kvůli stimulaci nervového systému kofein zvyšuje také krevní tlak. Vyšší krevní tlak je z dlouhodobého hlediska rizikovým faktorem pro vznik nejrůznějších srdečních onemocnění. Může stát také za infarktem či mrtvicí.

Bolesti hlavy

Kofein zužuje krevní cévy kolem mozku, což se může projevit bolestí hlavy. Čím víc kávy pijete, tím větší bolest hlavy nakonec je.

Časté močení

Jedním ze základních příznaků, které nasvědčují, že možná pijete až moc velké množství kávy, je časté močení. Káva totiž odvodňuje organismus, což může vést k dehydrataci. Nezapomínejte, že ke každému šálku kávy byste si měli dopřát alespoň 1 sklenici čisté vody.

Kolik kávy denně pít?

Denní příjem kofeinu by neměl překročit hranici 400 miligramů. To odpovídá zhruba 4 hrnkům kávy. Mezi jednotlivými šálky byste měli také dodržovat určité časové rozestupy. Nezapomínejte na to, že poslední šálek kávy byste měli vypít zhruba mezi druhou až čtvrtou hodinou odpolední. Díky tomu totiž zajistíte organismu dostatek času na to kofein odbourat a vám se tak nenaruší váš spací režim.

Zdroje: healthline.com, webmd.com, mayoclinic.org