Ořechy jsou skvělým zdrojem důležitých živin, jako je hořčík, vápník a vitamín E. Tyto živiny jsou důležité pro zdraví kůže, vlasů, kostí, imunitního systému a mnoho dalších funkcí těla. Jsou bohaté na zdravé tuky, zejména mononenasycené a polynenasycené mastné kyseliny, jako jsou omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Ty jsou zásadní pro zdraví srdce a podle studie z roku 2010 napomáhají snížení výskytu ischemické choroby srdeční či žlučových kamenů. Obsahují také vlákninu a bílkoviny, které jsou stavebními bloky svalů, tkání a enzymů.

O výhodách a nevýhodách ořechů se blíže dozvíte v YouTube videu – kanál drnespor:

Zdroj: Youtube

Není jednoznačná odpověď na to, jaké ořechy jsou nejlepší. Každý druh má své specifické zdravotní výhody. Je ale třeba říct, že jsou druhy ořechů různě kalorické a přehnaná konzumace některých druhů vede k tloustnutí.

Para ořechy

Para ořechy jsou známé svým vysokým obsahem tuků a mají jednu z nejvyšších kalorických hodnot. Obsahují převážně zdravé tuky, zejména mononenasycené a polynenasycené mastné kyseliny, které jsou pro tělo velmi důležité. Avšak 100 gramů para ořechů poskytuje přibližně 654 kalorií, což je veliké množství energie. Ačkoliv jsou velmi chutné, je důležité para ořechy konzumovat s mírou.

Makadamové ořechy

Makadamové ořechy jsou oblíbeným druhem ořechů pro svou jemnou chuť a bohatou texturu. Obsahují však vysoký podíl tuků a na 100 gramů této pochoutky připadá přibližně 718 kalorií. Toto množství není zrovna ideální zejména pro lidi, kteří se pokouší o redukci své hmotnosti. Pokud se přece jen rozhodnete pro tento druh, na své porci uberte a dopřejte si pouze pár kousků pro zpestření vaší stravy.

Lískové ořechy

Lískové ořechy jsou oblíbeným druhem pro svou výraznou chuť a všestranné použití v kuchyni. Mají bohatý obsah živin a jsou ceněny pro své přínosy v našem zdraví. Pokud jde o kalorickou hodnotu, jsou energeticky hustou potravinou. U 100 gramů počítáme přibližně 628 kalorií. Proto i u tohoto druhu je důležitá obezřetnost a skromnost.

Vlašské ořechy

Pro svou výživnou hodnotu a chuť jsou ceněné. Jsou bohatým zdrojem antioxidantů, jako je vitamín E, a obsahují minerály, jako je hořčík, který je důležitý pro správnou funkci svalů a nervů. Pokud se ale bavíme o kalorické hodnotě, patří mezi kaloricky hustší druh. Při 100 gramech získáme přibližně 654 kalorií. Tudíž i u vlašských ořechů si dejte pozor, jaké množství konzumujete.

Existují však ořechy, které si pro svůj nižší obsah kalorií můžete dát bez velkých výčitek. Které to jsou?

Mandle

Mandle jsou vynikajícím příkladem ořechů s nižším obsahem kalorií a zároveň bohatým zdrojem živin pro lidské tělo. Pro svou chuť a všestranné použití v kuchyni, jsou jedním z nejoblíbenějších druhů. Na 100 gramů připadá přibližně 576 kalorií, což je ve srovnání s jinými ořechy poměrně nízký obsah.

Pistácie

Pistácie jsou dalším příkladem ořechů s relativně nižším obsahem kalorií a bohatým zdrojem živin. Tyto malé zelené ořechy jsou oblíbené pro svou lahodnou chuť a jsou využívány v mnoha kulinářských receptech po celém světě. Ve studii z roku 2020 je dokonce uvedené, že pravidelná konzumace pistácií výrazně napomáhá snížení hmotnosti, neboť se zmenšuje naše chuť na sladké. U 100 gramů počítáme přibližně 562 kalorií.

Kešu ořechy

Kešu jsou populární převážně pro svou jemnou sladkou chuť a mnohostranné využití v kuchyni. Jejich kalorická hodnota není nikterak vysoká, jako u některých výše uvedených druhů. Při 100 gramech přibližně získáme 553 kalorií, tudíž i tyto oříšky řadíme mezi nízkokalorické.

Ořechy jsou bezesporu jedním z klíčových prvků vyvážené stravy. Jejich bohatý obsah živin a přínosy pro naše zdraví je činí nezbytnými. Ačkoliv jsou některé ořechy kaloričtější než jiné, neměli bychom je ze svého jídelníčku úplně vyřadit. Stačí si dát pozor, jaké množství konzumujeme.

Zdroje: YouTube.com, healthline.com, sanitarium.com