Na rozdíl od většiny bylinkových čajů obsahuje yerba mate kofein. Jeho potenciální zdravotní výhody tedy zahrnují antioxidační a povzbuzující účinky. Je ale třeba, stejně jako u mnohých jiných bylinek, jej konzumovat s mírou.

Na video od Fitness Freedom Athletes o benefitech pití yerba mate se podívejte na YouTube:

Zdroj: Youtube

Pomocník pro zvýšení energie

Yerba mate podle studie obsahuje fytochemikálie, přírodní sloučeniny produkované rostlinami, známé jako methylxantiny. Sem patří kofein a teobromin, které mají stimulační a bronchodilatační účinky. Jedna porce čaje yerba mate obsahuje přibližně stejné množství kofeinu jako šálek kávy.

Stejně jako káva a další potraviny a nápoje obsahující kofein, může yerba mate zlepšit vaši náladu a energetickou úroveň, snižuje únavu, zlepšuje paměť a kognitivní dovednosti a předchází bolestem hlavy. Taktéž podporuje metabolismus, což může pomoci s řízením hmotnosti.

Redukce zánětu

Kromě zvýšení energie je yerba mate dle výzkumu z roku 2022 dokonalým zdrojem polyfenolů, které mají antioxidační a protizánětlivé vlastnosti.

Antioxidanty snižují počet volných radikálů v těle, což brání účinkům oxidačního stresu, který vede k zánětům, poškození orgánů či různým dalším zdravotním komplikacím.

Mocné antioxidační vlastnosti yerba mate mohou být důvodem, proč se tento čaj používá jako přírodní léčivo v mnoha částech světa.

Zlepšení hustoty kostí

Čaj yerba mate pomáhá předcházet osteoporóze. Při studii, během které ženy v období menopauzy pravidelně pily yerba mate čaj, se ukázalo, že měly mnohem vyšší hustotu kostí v oblasti krku a páteři než ty, které yerba mate nepily.

Zlepšení zdraví srdce

Yerba mate čaj má ochranný účinek na kardiovaskulární zdraví. To je proto, že obsahuje přírodní rostlinné sloučeniny známé jako saponiny, které snižují hladinu cholesterolu a hladinu glukózy v krvi. Vysoký cholesterol a vysoký cukr v krvi ovlivňují riziko vzniku srdečních onemocnění.

Zlepšení fyzického výkonu

Čaj yerba mate pomáhá zlepšit několik aspektů fyzického výkonu, včetně vytrvalosti, vnímané námahy a rychlosti. V roce 2018 bylo prokázáno, že cyklisté, kteří pijí yerba mate čaj, mají větší kapacitu plic, vyšší hladiny adrenalinu a větší výkon během cvičení.

Rizika spojená s konzumací yerba mate

Přestože v rozumné míře přináší yerba maté celou řadu zdravotních benefitů, při nadměrné konzumaci může způsobovat řadu problemů. Studie z roku 2021 ukázala, že pití velkého množství horkého yerba mate čaje pravidelně po dlouhou dobu může zvýšit riziko vzniku rakoviny ústní dutiny, hltanu, hrtanu, plic, žaludku, střeva, ledvin a močového měchýře. To může být způsobeno účinky karcinogenů známých jako polyaromatické uhlovodíky.

Vedlejší účinky

Protože yerba mate obsahuje kofein, pití příliš velkého množství může způsobit vedlejší účinky jako úzkost, nespavost, rozrušení, nepravidelný srdeční rytmus, průjem, křeče či vysoký krevní tlak.

Tipy pro bezpečnou konzumaci

Čaj yerba mate se obvykle připravuje louhováním listů rostliny ve vroucí vodě. Je také k dispozici jako bylinný doplněk stravy.

Nealkoholické nebo nikotinové nápoje nikdy nemíchejte s yerba mate.

Nepijte yerba mate čaj, pokud jste těhotná nebo kojíte.

Omezte svůj příjem yerba mate, abyste předešli vedlejším účinkům.

Nepijte yerba mate každý den.

Při pití yerba mate se vyvarujte jiným zdrojům kofeinu.

Vyhněte se nápojům s přidaným cukrem, protože i to může zvýšit riziko zdravotních komplikací.

Pokud si tedy chcete vyzkoušet yerba mate, poraďte se se svým lékařem, zda je to pro vás vhodné, a jaká by měla být správná dávka.

Zdroj: www.youtube.com, www.health.com, healthline.com