Pokud se cítíte nepříjemně nafouklí po určitých jídlech, měli byste se podívat na druhy potravin, kterou jste snědli. Zde jsou některé příklady nejlepších a nejhorších potravin pro nadýmání.

Na video od Síly pro život s radami, jak se zbavit plynatosti, se podívejte na YouTube:

Zdroj: Youtube

Nejhorší potraviny pro nadýmání

Kapustovitá zelenina: Kapusta, brokolice a zelí jsou druhy kapustovité zeleniny a obsahují rafinózu, cukr, který vytváří plyn a způsobuje nadýmání.

Luštěniny: Fazole, čočka, sojové boby a hrách jsou známé jako potraviny, které způsobují nadýmání. I když obsahují dostatek bílkovin, obsahují také cukry a vlákninu, kterou vaše tělo nemůže absorbovat. To vede k tvorbě plynu a nadýmání. Kombinujte luštěniny s lehce stravitelnými celozrnnými potravinami, jako je rýže nebo quinoa, a pijte dostatek vody.

Mléčné výrobky: Pokud se cítíte nadmutí po několika plátkách sýra nebo míse cereálií s mlékem, můžete být intolerantní na laktózu. Lidem trpícím laktózovou intolerancí chybí enzymy potřebné k rozkladu laktózy. To způsobuje tvorbu plynu v trávicím systému, což vyvolává nadýmání.

Potraviny obsahující FODMAP: Některé potraviny obsahují mnoho sacharidů, které mohou přispět k nadměrné tvorbě plynu, jež způsobuje pocit nafouknutí. Tyto sacharidy jsou známé jako potraviny s vysokým obsahem FODMAP. FODMAP zahrnuje fermentovatelné oligosacharidy, disacharidy, monosacharidy a polyoly. Tyto potraviny obsahují sacharidy, které vaše tenké střevo nemůže plně absorbovat. Jde především o ovoce a zeleninu jako meruňky, třešně a broskve, meloun, artyčoky, řepa, cibule, hrách či jablka.

Slané potraviny: Konzumace potravin s vysokým obsahem sodíku může způsobit zadržování vody, což vás nadme. Mnoho lidí konzumuje více sodíku, než je doporučeno. Doporučené množství sodíku je 2 300 miligramů denně pro většinu dospělých nebo 1 500 miligramů denně pro dospělé starší 50 let a dospělé s diabetem a vysokým krevním tlakem. Sodík se dostává do většiny zpracovaných a balených potravin, včetně polévek, chleba a dalších neočekávaně slaných fast foodů.

Potraviny obsahující gluten: Někteří lidé, kteří trpí celiakií, mohou po konzumaci glutenu, který se nachází v pšenici, ječmeni a žitě, zažít autoimunitní reakci. Jiní lidé mohou mít nespecifickou intoleranci na gluten, což znamená, že jsou citliví na gluten, ale nemají celiakii. Obě tyto skupiny zažívají trávicí potíže, včetně nadýmání.

Cibule a česnek: Cibule a česnek obsahují rozpustné vlákniny nazývané fruktany. Tělo není schopno dobře trávit potraviny obsahující fruktany, což vede ke zvýšení nadýmání a tvorbě plynu.

Meloun: Některé ovoce či zelenina často způsobuje nadýmání kvůli jejich vysokému obsahu fruktózy. Fruktóza je přirozeně se vyskytující cukr, který tělo nedokáže snadno trávit, což někdy způsobuje nadměrnou tvorbu plynu. Meloun je bohužel také bohatý na fruktózu.

Nejlepší potraviny proti nadýmání

Okurka: Okurky obsahují quercetin, flavonoidní antioxidant, který pomáhá snižovat otoky. Quercetin také inhibuje aktivitu zánětlivých enzymů.

Chřest: Chřest je protinadýmavou superpotravinou, která obsahuje mnoho vody a prebiotik, které podporují růst "dobrých" bakterií v trávicím systému.

Rýže: Rýže je jediný škrobový produkt, který nezpůsobuje nadýmání. Pokud chcete přidat škrob do své stravy, zvolte raději rýži před kukuřicí nebo bramborami.

Banány: Banány jsou bohaté na draslík, který reguluje hladinu sodíku v těle a snižuje nadýmání způsobené solí. Taktéž obsahují menší množství vlákniny, která může zmírnit nebo předcházet zácpě.

Papája: Papain, enzym obsažený v papáji, pomáhá rozkládat proteiny v trávicím systému, což usnadňuje trávení.

Ananas: Ananas je tvořen převážně vodou, což pomáhá udržovat tělo hydratované a může snížit nadýmání. Obsahuje také enzym bromelain, který podporuje trávicí zdraví.

Jogurt s probiotiky: Probiotika, dobré bakterie ve vašem střevě, pomáhají regulovat trávení a podporují celkové zdraví trávicího traktu.

Fenyklová semínka: Fenyklová semínka mají látku, která uvolňuje křeče v trávicím traktu, což umožňuje plynu projít a snižuje nadýmání.

Zázvor: Zázvor obsahuje enzym zingibain, který pomáhá trávicímu systému rozkládat proteiny. To může zlepšit trávení a snížit nadýmání nebo zácpu.

Čaj z máty a šalvěje: Pokud se cítíte nafouklí po večeři, můžete si dát horký šálek čaje z máty nebo šalvěje. Oba druhy čaje uvolňují svaly v trávicím traktu a pomáhají snižovat nadýmání.

Skořice: Skořice obsahuje hodně antioxidantů, které pomáhají odstranit nadbytečný plyn. Skořici se tradičně používala k léčbě trávicích problémů, včetně nadýmání.

Kontaktujte lékaře

Pokud změna stravy nepomáhá, kontaktujte lékaře, abyste zjistili příčinu svého nadýmání a mohli s ním nastavit správnou léčbu. Rozhodně léčbu neoddalujte, plynatost je totiž jedním z nejvíce nepříjemných zdravotních problémů.

Zdroj: www.youtube.com, www.euc.cz, www.gsklub.cz