Při úsilí o zdravý životní styl a udržení optimální váhy je důležité nejen zahrnovat do své stravy živiny, které podporují zdraví, ale také minimalizovat konzumaci potravin, které mají na vaše cíle negativní dopad. Ačkoliv jsou tyto lahůdky lákadlem pro mnoho lidí, nepřináší tělu nic dobrého. A leckdy se jedná o takové potraviny, do kterých byste možná na první pohled vůbec neřekli, jak moc jsou kalorické.

Kterým potravinám se raději vyhnout, zjistíte v následujícím YouTube videu – kanál TopTrending

Zdroj: Youtube

Vyhněte se sladkým sodám

Sladké sody jsou oblíbeným nápojem mnoha lidí po celém světě. Bohužel, jejich nadbytečný příjem má negativní dopad na vaše zdraví. Jsou často bohaté na přidaný cukr, jehož velký příjem způsobuje nárůst hmotnosti, zvýšené riziko vzniku cukrovky typu 2 a ani vaše zuby vám nepoděkují. Studie z roku 2021 navíc uvádí, že nadměrná konzumace sladkých sod má negativní dopad na zdraví kostí. Vyšší příjem fosfátů obsažených v těchto nápojích vede k oslabení kostí a zvyšuje riziko osteoporózy.

Slazené kávy

Klasická černá káva, bohatá na kofein a různé další zdraví prospěšné antioxidanty, je výživným nápojem. Pokud však dáváte přednost frappé, latté se sirupem nebo dokonce nazdobeným kalorickým bombám z komerčních řetězců, dostáváte do sebe podobné množství cukru jako u sladké sody. Jestliže se snažíte hlídat svou váhu, vyhněte se lákavým variantám s cukrem a dejte raději přednost klasické kávě nebo zvolte nízkokalorické sladidlo, jako je přírodní stévie.

Alkohol raději s mírou

Nejenže alkohol obsahuje vysoké množství kalorií, které přispívají k energetickému příjmu, ale také snižuje vaši kontrolu nad příjmem potravy, neboť zvyšuje chuť k jídlu. Podle studie z roku 2012 alkohol také zpomaluje metabolismus. To znamená, že přebytečné kalorie se ukládají jako tuk místo toho, aby byly spáleny jako energie.

Místo ovocných džusů raději zvolte čerstvé ovoce

Ovocné džusy často postrádají vlákninu, která je obsažena v celém ovoci. Podle studie z roku 1991 má vláknina důležitou roli při regulaci hladiny cukru v krvi a udržování pocitu sytosti. Bez vlákniny konzumace ovocných džusů vede k rychlému zvýšení hladiny cukru v krvi a následnému poklesu, což způsobuje pocit hladu a přejídání.

Proteinové tyčinky

Proteinové tyčinky jsou populární potravinový produkt, který mnoho lidí využívá jako zdroj bílkovin a energie. Mnoho z nich však obsahuje vysoké množství kalorií, často kvůli přidanému cukru, tukům a dalším kalorickým složkám. Při konzumaci těchto tyčinek, bez ohledu na celkový příjem kalorií, dochází k energetickému přebytku, což v konečném důsledku vede k nárůstu hmotnosti.

Snídaňové cereálie

Ačkoliv jsou cereálie oblíbenou a pohodlnou volbou pro rychlou snídani, mnoho z nich obsahuje vysoké množství přidaného cukru, což zvyšuje kalorický příjem a vede k nárůstu hmotnosti. Některé cereálie mají navíc nízký obsah vlákniny a snižují pocit sytosti, a tak následně dochází k přejídání se během dopoledne.

Pizza

Typická pizza má vysoký obsah kalorií, zejména pokud je zdobená sýrem, masem a dalšími kalorickými ingrediencemi. Její velký kus obsahuje stovky kalorií, což přispívá k energetickému přebytku a nárůstu hmotnosti. V pizze také chybí některé důležité výživné látky, jako jsou vitamíny, minerály a vláknina. Pokud se konzumuje pravidelně jako hlavní jídlo, může to vést k nedostatku výživných látek v jídelníčku.

Fast food

Pro nikoho jistě není překvapením, že i fast food patří do seznamu kalorických jídel. Nejenže obsahuje vysoké množství kalorií, ale také postrádá důležité živiny, jako jsou vitamíny, minerály a vláknina. To mizivé množství zeleniny, které v hamburgeru najdete, vás opravdu nespasí. Ačkoliv je snadno dostupný, levný a zdá se být užitečnou volbou při krátké obědové pauze, jeho pravidelná konzumace se odrazí jak na vaší váze, tak i na vašem zdraví.

Zdroje: YouTube.com, timesofindia.indiatimes.com, aarp.org