Český šéfkuchař Jaroslav Sapík, který kdysi spolupracoval s Pražským hradem, odhalil, že princezna Diana byla velkou obdivovatelkou jednoduchých pokrmů. Když Diana s Charlesem navštívila Prahu, Jaroslav Sapík se o ně staral. Tehdy se snažil vymyslet pokrm, který by jim udělal k snídani a byla to poměrně rychlá akce. Nakonec připravil obyčejnou topinku s míchaným vejcem, na které položil plátek lososa a navrch posypal křenem. Topinka sklidila takový úspěch, že do konce návštěvy prince a princezny jejich snídani netvořilo nic jiného.

Tato topinka je naprosto jednoduchá, tudíž si ji může připravit každý, ať už v podobě snídaně či jednoduché večeře. Navíc se nejedná o žádnou kalorickou bombu, tudíž je vhodná i pro ty, kteří se snaží zhubnout.

Jak si doma připravit míchaná vajíčka na tři způsoby, se dozvíte v YouTube videu – kanál Těhotnej kuchař

Zdroj: Youtube

Zdravotní benefity vajec

Studie z roku 2023 uvádí, že vejce jsou bohaté na esenciální živiny, jako bílkoviny, vitamíny B2, B6, B12 a E. Jsou také dobrým zdrojem minerálů, jako je zinek, železo a měď.

Vejce navíc obsahují vitamíny rozpustné v tucích, jako je například vitamín D, který podle studie napomáhá k lepšímu vstřebávání vápníku a podporuje zdraví kostí. Tento synergický efekt zvyšuje celkové vstřebávání živin z ostatních potravin, které se konzumují společně s vejci.

Vejce také prospívají našemu kardiovaskulárnímu zdraví, neboť podle studie mají schopnost zvyšovat hladiny dobrého HDL cholesterolu. Díky jejich obsahu luteinu a zeaxantinu mimo jiné snižují riziko vzniku srdečních chorob.

Jsou také skvělým pomocníkem na cestě při hubnutí. Jejich vysoký obsah bílkovin zvyšuje pocit sytosti, čímž se snižuje celkový příjem kalorií během dne. Podle studie navíc podporují metabolické zdraví, což napomáhá v hubnutí a udržení zdravé váhy.

Zdravotní přínosy lososa

Losos je vynikajícím zdrojem omega-3 mastných kyselin, bílkovin a vitamínů D a B. Díky obsahu antioxidantů jako je selen a vitamín E, pomáhá podle výzkumu chránit buňky před poškozením volnými radikály, což snižuje příznaky stárnutí a podporuje zdraví pleti.

Jeho obsah omega-3 mastných kyselin podle výzkumu navíc snižuje hladiny triglyceridů a zlepšuje pružnost cév, čímž podporuje zdravý krevní tlak a snižuje riziko srdečních onemocnění.

Výzkum uvádí, že omega-3 mastné kyseliny také podporují kognitivní funkce mozku, včetně paměti a koncentrace, a navíc jsou spojeny s lepší náladou a celkovým duševním zdravím.

Zdravím nabitý křen

Křen je kořenová zelenina známá pro svou silnou a pikantní chuť, která se často používá jako koření nebo přísada do omáček. Méně známé jsou však jeho vynikající zdravotní benefity.

Studie z roku 2017 uvádí, že křen je bohatým zdrojem vitamínu C, vlákniny a antioxidantů. Díky obsahu fytonutrientů, jako jsou isothiocyanáty, má křen také silné antimikrobiální vlastnosti, které podle studie pomáhají bojovat proti bakteriím a virům. Taktéž má protizánětlivé účinky, které pomáhají snížit záněty v těle.

Křen podle studie navíc stimuluje tvorbu trávicích enzymů a žluči, což podporuje trávení a zlepšuje vstřebávání živin z potravy. Tím napomáhá k lepšímu zdraví trávicího systému.

Křen má také dlouhou historii použití jako prostředek pro uvolnění a čištění dýchacích cest. Jeho pikantní aroma pomáhá rozšířit dýchací cesty a snížit tak příznaky nachlazení a alergií.

Oblíbená snídaně princezny Diany

Příprava topinky je naprosto jednoduchá. Zvolte svůj oblíbený chléb a na másle ho dozlatova opečte. Poté si připravte míchaná vajíčka dle vašeho standardního postupu či se můžete inspirovat výše uvedeným YouTube videem.

Hotová vajíčka dejte na připravenou topinku, položte na ně plátek uzeného či marinovaného losos, a na konec vše posypejte čerstvě nastrouhaným křenem.

Zdroje: YouTube.com, healthline.com, webmd.com, verywellhealth.com