Ke každému správnému salátu patří i chutná zálivka či dresink. Některé dresinky jsou však příliš kalorické, čímž salát ztrácí svou nálepku zdravého jídla, či moc těžké a člověka pak akorát bolí žaludek. Tento dresink je však lehký, plný antioxidantů, a navíc potřebujete pouze pár surovin. Jeho lahodná chuť vašemu salátu dodá to správné aranžmá, díky kterému se stane vaši oblíbenou volbou pro rychlou a zdravou večeři.

Jak si připravit medovo-citronový dresink, se dozvíte z následujícího YouTube videa – kanál The Busy Baker

Zdroj: Youtube

Zdravotní benefity olivového oleje

Olivový olej je základem diet podporujících zdraví srdce, neboť podle studie z roku 2022 snižuje riziko srdečních chorob. Je bohatým zdrojem mononenasycených tuků, které snižují hladinu špatného LDL cholesterolu a udržují dobrou hladinu HDL cholesterolu. Tato rovnováha podle studie podporuje celkovou funkci srdce a snižuje pravděpodobnost srdečních problémů.

Výzkum z roku 2020 uvádí, že olivový olej je bohatý na antioxidanty, jako je vitamín E a fenolické sloučeniny, které bojují proti oxidačnímu stresu a zánětům v těle. Tyto antioxidanty chrání buňky před poškozením a přispívají k dlouhověkosti a celkovému blahobytu.

Začlenění olivového oleje do vaší stravy navíc pomáhá při řízení váhy. Jeho zdravé tuky podle studie z roku 2018 podporují pocit sytosti, předcházejí přejídání a zvyšují metabolismus. Pravidelná konzumace tedy vede k redukci tělesné hmotnosti a obvodu pasu.

Výhody olivového oleje sahají i do oblasti kognitivního zdraví díky jeho protizánětlivým vlastnostem a antioxidantům. Studie z roku 2021 uvádí, že jeho pravidelná konzumace pomáhá předcházet úbytku kognitivních funkcí a zlepšuje paměť, což přispívá k celkovému zdraví mozku.

Výzkum z roku 2020 uvádí, že mononenasycené tuky obsažené v olivovém oleji podporují zdraví trávicího systému, neboť pomáhají vstřebávání živin a regulují střevní pohyby. Pomáhá také zmírnit příznaky trávicích poruch, jako je syndrom dráždivého tračníku.

Konzumace olivového oleje je navíc spojena se zlepšenou citlivostí na inzulín a regulací hladiny cukru v krvi. Jeho začlenění do vyvážené stravy pomáhá řídit a předcházet diabetu 2. typu, neboť podle výzkumu z roku 2019 stabilizuje hladiny glukózy.

Jak tento zázračný dresink připravit?

Pro přípravu budete potřebovat ½ šálku olivového oleje, ¼ šálku bílého vinného octa, kůru a šťávu z 1 citronu, 1 polévkovou lžíci dijonské hořčice, ¼ šálku tekutého medu, sůl a pepř podle chuti a ½ lžičky čerstvě nasekaného tymiánu (případně sušeného).

Postup je naprosto jednoduchý. Do salátového šejkru či zavařovací sklenice přidejte olivový olej, bílý vinný ocet, citronovou šťávu a kůru, dijonskou hořčici, med, sůl a pepř a zasypte tymiánem. Sklenici víkem zavřete a důkladně protřepte, dokud se ingredience nespojí. Pokud je dresink hladký a bez hrudek, máte hotovo. Teď už jen nalít na oblíbený zeleninový salát a můžete podávat!

Zdroje: YouTube.com, health.clevelandclinic.org, bbcgoodfood.com, webmd.com, health.com