V dnešní uspěchané společnosti se stále více lidí obrací k přírodě jako k útočišti a zdroji harmonie a klidu. Jednou z nejúčinnějších forem této terapie je lesní terapie, známá také jako "lesní koupání" nebo šinrin-joku v japonštině. Tato terapeutická praxe nabízí způsob, jak znovu spojit svou duši s přírodou a přinést do života rovnováhu a pohodu.

Jak dokáže les pomoci lidskému zdraví, se dozvíte v následujícím YouTube videu – kanál Nitin Das

Zdroj: Youtube

Co je „lesní koupání“?

Lesní terapie je forma zážitkové terapie, která podle výzkumu z roku 2022 využívá přírodního prostředí k podpoře fyzického, mentálního a emocionálního zdraví. Výzkum uvádí, že tato terapeutická praxe se zaměřuje na obnovu spojení člověka s přírodou a využívá různých aktivit prováděných ve venkovním prostředí.

Hlavním cílem lesní terapie je podle studie z roku 2017 podpořit zdraví a pohodu účastníků tím, že jim umožní ponořit se do přítomného okamžiku a plně si uvědomit své okolí pomocí všech smyslů. Lesní terapie se obvykle provádí ve skupinách nebo individuálně za doprovodu kvalifikovaného terapeuta. Můžete se však vydat po vlastní ose a přijmout tak veškeré benefity přírody úplně zadarmo.

Jednotlivci se podle studie zapojují do různých činností, jako je meditace, pozorování přírody, procházky a cvičení zaměřené na smyslovou stimulaci, aby se uvolnili a znovu načerpali energii.

Benefity lesní terapie

Pobyt v přírodě a zapojení se do relaxačních aktivit, jako je meditace a pozorování přírody, podle výzkumu z roku 2009 výrazně snižuje hladinu stresu a úzkosti. Procházky v lese umožňují účastníkům vzdát se každodenních starostí a nalézt klid a harmonii ve spojení s přírodou.

Studie uvádí, že lesní terapie má také pozitivní vliv na celkové duševní zdraví jednotlivců, neboť podporuje uvolnění a pohodu. Příjemná atmosféra lesa a cvičení zaměřené na mindfulness vedou k lepší náladě a pocitu blahobytu.

Dalším benefitem, který získáte díky lesní terapii, je posílení imunitního systému. Výzkum z roku 2022 uvádí, že kontakt s přírodou, vystavení se čistému vzduchu a slunečnímu světlu imunitní systém podporuje a zlepšuje celkové zdraví. Pravidelný pobyt venku také snižuje riziko infekcí a onemocnění.

Pobyt v přírodě a pravidelná cvičení zaměřená na relaxaci podle studie také vedou k hlubšímu a klidnějšímu spánku. Procházky v lese před spaním pomohou uvolnit vaši mysl a tělo a připravit se na tak odpočinkový spánek.

Pravidelnými procházkami v lese navíc také podpoříte svou fyzickou aktivitu a zlepšíte svou celkovou kondici a pohyblivost.

Jak začlenit „lesní koupání“ do svého života?

Začněte tím, že si každý den nebo alespoň několikrát týdně vyhradíte čas na procházky v přírodě. Vyberte si oblíbený les, park nebo zelenou oblast ve svém okolí a bez spěchu se procházejte, abyste si mohli vychutnat krásu okolního prostředí.

Během svých procházek se zaměřte na přítomný okamžik a věnujte pozornost svým smyslům. Uvědomujte si zvuky, vůně, barvy a textury kolem sebe a zkoumejte své prostředí s otevřenou myslí.

Zkuste venku provádět meditace, a to buď sami nebo se skupinkou lidí. Najděte si klidné místo v přírodě, pohodlně se posaďte a soustřeďte se na svůj dech a přítomný okamžik.

Na své výlety do přírody si vezměte fotoaparát nebo si pořiďte deník, do kterého budete zaznamenávat své pozorování, myšlenky a pocity. Tato cvičení vám pomohou prohloubit vaše spojení s přírodou a prožívat vaše zážitky naplno.

Zapojit také můžete svou rodinu či přátele, abyste svůj zážitek prohloubili. Organizujte společné výlety do přírody, pikniky nebo venkovní aktivity, které vám umožní sdílet radost z přírodních krás i s ostatními.

Zdroje: YouTube.com, health.clevelandclinic.org, verywellmind.com