Tuk usazený v oblasti břicha se často stává nepřítelem mnoha lidí. A to hlavně proto, že je poměrně těžké se jej zbavit. Nezřídka kdy se mylně uvádí, že posilováním břišních svalů se tuku zbavíte. Realita je však komplikovanější.

Na hubnutí je nejúčinnější například klasický běh. Na to, jak běhat správně, se podívejte ve videu Jana Kanurka na YouTube:

Zdroj: Youtube

Kam se tuk ukládá?

Místo, kam se tuk ukládá v našem těle, je velmi individuální a může být ovlivněno našimi hormonálními hladinami. Například estrogen často souvisí s ukládáním tuku na boky a stehna, zatímco vyšší hladina testosteronu u mužů může vést k tukovým polštářům kolem břicha. Genetika hraje také roli, a tak nemůžeme ovlivnit, kam se tuk přesně ukládá. Můžeme však ovlivnit, jestli ho z této oblasti odstraníme.

Principy hubnutí

Hubnutí spočívá v tom, že naše tělo musí spálit více energie, než přijme z potravy. Také můžeme snížit příjem sacharidů během fyzické aktivity, což nutí tělo čerpat energii z tukových zásob. Hormony, jako jsou adrenalin, noradrenalin a kortizol, hrají klíčovou roli v procesu hubnutí. Dobře fungující štítná žláza zase ovlivňuje rychlost metabolismu a hormony jako růstový hormon a melatonin mohou také pozitivně ovlivnit spalování tuku.

Cvičení břišních svalů

Zdá se logické, že cvičením břišního svalstva bychom měli zhubnout v této oblasti. Ale funguje to tak, jak bychom si představovali?
V americké studii z roku 2011 zveřejněné National Library of Medicine bylo zjištěno, že cvičení břišních svalů nepřineslo statisticky významný rozdíl v množství tuku v oblasti břicha. I přesto, že jedna skupina cvičila břišní svaly každý den po dobu alespoň 20 minut a druhá skupina žádné cviky na břicho neprováděla, rozdíl v množství tuku byl minimální. Jediným pozitivním efektem byla zvýšená síla břišního svalstva u první skupiny. Pokud jde tedy o hubnutí v oblasti břicha, intenzivní trénink břišních svalů nepřináší očekávané výsledky.

Běh jako ideální cvičení na hubnutí

Mezi nejefektivnější cvičení na hubnutí patří běh. Pravidelný běh může spálit velké množství kalorií a přispět k celkovému snížení tělesného tuku. Tedy pochopitelně i v oblasti břicha.

Intenzivní pocení

Někteří lidé věří, že intenzivní pocení během cvičení může pomoci zhubnout. Existuje dokonce několik videí, ve kterých se lidé obalí potravinovou fólií, aby se intenzivně potili, a věří, že tak ztratí tuk v dané oblasti. Toto je však mýtem. Během pocení ztrácíme pouze vodu, kterou zase rychle doplníme zpátky. Navíc, zvýšená teplota nemá významný vliv na spalování tuku. Takže tato metoda není účinná.

Co tedy funguje?

Nejúčinnějším způsobem, jak zhubnout tuk na břiše, je vytvořit energetický deficit tím, že budete jíst méně kalorií, než vaše tělo potřebuje. Zlepšení síly břišního svalstva může pomoci celkovému hubnutí. Kombinace silového tréninku a kardio cvičení, jako je běh, může být klíčem k úspěchu.
Je také důležité nezapomínat, že zaměření se na celkové zdraví a sílu těla je stejně důležité jako hubnutí v jedné konkrétní oblasti. Postupem času můžete dosáhnout svých cílů a zlepšit své zdraví a kondici.

Zdroje: YouTube.com, healthline.com, webmd.com