Spousta lidí čokoládu řadí mezi další nezdravé pochutiny, které sice skvěle chutnají, ale lidskému organismu zrovna dvakrát neprospívají. To ale vůbec není pravda. Čokoláda, zvláště pak ta hořká s vyšším obsahem kakaa, totiž obsahuje celou řadu zdraví prospěšných látek. Do svého jídelníčku by ji tak měl čas od času zahrnout každý.

To, nakolik konzumace čokolády svědčí tělu, zjistíte i ve videu kanálu BrainMarket na YouTube:

Zdroj: Youtube

Plná minerálů

Čokoláda se vyrábí z kakaa, které je zdrojem celé řady pro život důležitých minerálů. Podle studie z dubna 2018 se v kakau nachází nezanedbatelné množství železa, hořčíku, draslíku a také zinku. Kromě toho obsahuje ohromné množství antioxidantů. Jedna studie ukázala, že jsou kakaové boby mnohem lepším zdrojem antioxidantů než například některé druhy ovoce včetně borůvek.

Čokoláda a její vliv na zdraví

Díky obsahu mnoha cenných látek má čokoláda celou řadu pozitivních vlivů na lidské zdraví. Jak prospívá?

Zlepšení krevního oběhu a snížení krevního tlaku

Antioxidanty v čokoládě mohou stimulovat vnitřní vrstvu cév k produkci oxidu dusnatého, což pomáhá uvolnit cévy a snižovat krevní tlak.

Pozitivní vliv na cholesterol

Čokoláda může přispět ke zlepšení profilu cholesterolu v krvi. Studie ukázala, že konzumace čokolády snižuje hladiny LDL cholesterolu ("špatný" cholesterol) a zvyšuje HDL ("dobrý" cholesterol). Také se zdá, že snižuje oxidaci LDL cholesterolu, což je proces, který přispívá k ateroskleróze a dalším srdečním nemocem.

Snížení rizika srdečních onemocnění

Dlouhodobá konzumace čokolády snižuje riziko srdečních onemocnění, a to proto, že napomáhá ke snížení krevního tlaku a zlepšuje krevní oběh.

Ochrana pokožky a zlepšení funkce mozku

Kromě svých vnitřních zdravotních přínosů může čokoláda poskytovat i ochranu pokožky proti slunečnímu záření díky svým antioxidantům. Tyto látky zvyšují hustotu a hydrataci pokožky a zlepšují její odolnost vůči UV záření.

Pro mozek má temná čokoláda také pozitivní účinky. Jeden výzkum naznačil, že může zlepšit průtok krve do mozku a v krátkodobém horizontu zlepšit kognitivní funkce, včetně pozornosti a paměti.

Mléčná vs. tmavá čokoláda

Přestože jak mléčná, tak tmavá čokoláda se vyrábějí z kakaových bobů, zdraví prospěšnější je bezpochyby konzumace tmavé čokolády. Ta má pochopitelně mnohem větší podíl kakaa, a tím pádem i více minerálů, vitamínů a antioxidantů. Navíc oproti mléčné čokoládě neobsahuje tolik cukru a tuku.

I tak jde ale o pochutinu, kterou bychom měli konzumovat s mírou. Navzdory jejím zdravotním benefitům je to stále cukrovinka, která může ve větším množství škodit. Když vás ale honí mlsná, kousek tmavé čokolády je vůbec tou nejlepší volbou.

Zdroje: healthline.com, pushdoctor.co.uk, menshealth.com