Datle jsou výjimečné svým výživovým profilem, který je obohacen o důležité vitamíny a minerály. Ačkoli jsou sušené, a tedy mají vyšší obsah kalorií ve srovnání s čerstvým ovocem, přinášejí řadu zdravotních výhod.

Z datlí si můžete připravit i zdravou alternativu oblíbené čokoládové pomazánky. Jak na to, zjistíte ve videu kanálu Rebeca Martínez na YouTube:

Zdroj: Youtube

Vysoký obsah vlákniny

Ve 100 gramech sušených datlí se nachází bezmála 7 gramů vlákniny. Vláknina podporuje pravidelné střevní pohyby a pomáhá předcházet zácpě. Studie z roku 2018 ukázala, že vláknina vede k pravidelnému vyprazdňování. Kromě toho napomáhá odvádět nečistoty ze střev, a tak přispívá k přirozené detoxikaci organismu.

Dále vláknina v datlích napomáhá k udržení normální hladiny krevního cukru tím, že zpomaluje trávení a pomáhá zabránit vysokým výkyvům hladiny glukózy v krvi po jídle.

Bohaté na antioxidanty

Datle jsou vynikajícím zdrojem antioxidantů, které chrání buňky před volnými radikály a snižují riziko vzniku mnoha chorob. Mezi nejvýznamnější antioxidanty v datlích dle výzkumu patří flavonoidy, karotenoidy a fenolové kyseliny, které mají protizánětlivé účinky a mohou snižovat riziko vzniku některých typů rakoviny, srdečních onemocnění i například cukrovky.

Podpora zdraví mozku

Konzumace datlí může přispět k lepší funkci mozku. V laboratorních studiích, například ve výzkumu z roku 2020, bylo zjištěno, že datle snižují zánětlivé markery v mozku a mohou tak pomoci předcházet neurodegenerativním onemocněním, jako je Alzheimerova choroba. Výzkumy na zvířatech ukázaly, že datle snižují aktivitu amyloidových beta proteinů, které se podílejí na tvorbě plaků v mozku.

Přírodní sladidlo

Jako přirozený zdroj fruktózy jsou datle sladké a mají jemnou karamelovou chuť. Jsou skvělou a zdravou náhradou bílého cukru v receptech, protože poskytují důležité živiny a vlákninu. Nejlepším způsobem, jak nahradit cukr datlovou pastou, je jejich rozmixování s vodou.

Další potenciální zdravotní přínosy

Datle mohou přispět ke zdraví kostí díky obsahu minerálů, jako jsou fosfor, vápník a hořčík.

Datle jsou velmi univerzální a dají se snadno zařadit do stravy. Jsou výborné samotné, mohou být také použity k oslazení omáček, smoothies nebo ovesné kaše.

Závěr

Datle jsou zdravým doplňkem stravy bohatým na živiny, vlákninu a antioxidanty. Přispívají ke zlepšení trávení a mohou snižovat riziko vzniku nejrůznějších onemocnění. Ačkoliv jsou sušené a mají vysoký obsah kalorií, stojí za to je zařadit do jídelníčku pro jejich výživové hodnoty a příjemnou chuť.

Zdroje: healthline.com, ireceptar.cz, pharmeasy.in