AMRAP doslova znamená co nejvíce opakování, jak je to jen možné, což zní odvážně i trochu výstražně. Tento typ cvičení vysoké intenzity má mnoho výhod, které stojí za vyzkoušení, a může pomoci těm, kteří mají málo času.

Na video od Juice a Toya s inspirací na 15 minutové AMRAP cvičení se podívejte na YouTube:

Zdroj: Youtube

Jak funguje cvičení AMRAP

Název AMRAP dostalo toto cvičení díky CrossFitu, ale jeho název popisuje jeho podstatu – provádíte co nejvíce opakování, jak je to jen možné. Výkon tohoto cvičení však není tak jednoduchý, jak by se mohlo zdát.

Jakob Roze, zakladatel tréninkové praxe, říká, že AMRAP je vysokointenzitní tréninkový styl, který vás přivede k fyzickému selhání. To znamená, že provádíte konkrétní cvik až do té doby, než už fyzicky nemůžete, a to po dobu stanoveného času, přičemž dbáte na správnou techniku a bezpečnost. Důraz je kladen na minimální nebo žádný odpočinek mezi opakováními.

Samozřejmě že toto cvičení není vhodné pro úplné začátečníky. Pro začátečníky jsou vhodnější cviky s nižší intenzitou. Pro ty, kteří mají s cvičením trochu zkušeností, lze cvičení AMRAP provádět téměř kdekoli. AMRAP lze provádět s vahami, jako jsou jednoručky, kettlebells nebo činky.

Je cvičení AMRAP stejné jako kardio?

Pokud zkoušíte cvičení AMRAP s vahami, pak to není totéž co kardio. Kardio cvičení je aerobický druh pohybu, který využívá tuk jako palivo a stimuluje kardiorespirační systém.

Cvičení AMRAP na druhé straně staví na vašem svalovém a kosterním systému a je vhodnější pro zvýšení síly a svalové hmoty.

Jak dlouho trvá cvičení AMRAP

Délka cvičení AMRAP může být různá, záleží na vašich schopnostech a cílech. V tréninkové třídě, která využívá cvičení AMRAP, se obvykle provádějí různé cviky s nižšími váhami a kratšími odpočinkovými obdobími mezi sériemi. Délka cvičení závisí také na instruktorovi a nemusí dokonce zahrnovat žádný odpočinek.

Pokud jste nováček v cvičení AMRAP, můžete začít s 5 až 10 minutami. Ti, kteří mají s cvičením zkušenosti a cítí se pohodlně, mohou provádět cvičení až 30 minut.

Výhody cvičení AMRAP

Výhody cvičení AMRAP spočívají ve zvýšení tolerance vašeho tréninkového zatížení. To znamená, že se zvyšuje celkový počet opakování a sérií, které můžete provést, a zvyšuje se vaše tolerance k práci na vysokých intenzitách, což může být pro nezkušené jedince nepříjemné.

Cvičení AMRAP pomáhá zhubnout tím, že podporuje růst svalové hmoty, a zároveň je vysoce kalorickým cvičením.

AMRAP vs. HIIT

O cvičení HIIT jste určitě už slyšeli. HIIT spočívá v provádění krátkých intenzivních cvičebních intervalů s rychlými odpočinky. Rozdíl mezi AMRAP a HIIT spočívá v tom, že HIIT zahrnuje také odpočinková období, která jsou obvykle krátká.

Ukázka cvičení AMRAP

Konkrétní cviky a časový limit AMRAP cvičení si můžete zvolit podle svého výběru. Vezměte si činky o určité váze, řekněme 5 kilo. Nyní proveďte co nejvíce opakování určitého cviku, například bench press. AMRAP cvičení můžete provádět s více nebo méně váhami, záleží na vás.

Bezpečnost cvičení

Každý druh cvičení nese riziko zranění, což platí i pro cvičení AMRAP, které je náročné. Osoby, které se zotavují po zranění, by tedy neměly provádět cvičení AMRAP. Dále je velmi důležité naslouchat svému tělu a cvičení provádět pomalu.

Zdroj: www.youtube.com, www.fiton.cz, www.actifit.cz