Pokud máte podezření, že přijímáte nadměrné množství sodíku, je důležité, abyste rozpoznali příznaky. Jaké to jsou?

Otoky: Nadměrný příjem soli vede k zadržování vody v těle, což vede k otokům nohou. Ty pak mohou bolet, kůže je napnutá. Otékají však i ruce i kotníky. Ponožky se zařezávají do lýtek a nohy bývají hodně těžké.
Zvýšený krevní tlak: Zadýcháváte se, točí se vám hlava? Přebytečný sodík ve stravě může dle studie z roku 2015 zvýšit krevní tlak, což zvyšuje riziko hypertenze a srdečních onemocnění.
Žízeň: Pokud máte neustálou žízeň a trápí vás sucho v ústech, může to znamenat nadměrný příjem sodíku.
Časté močení: Je způsobeno tím, že tělo se snaží vyplavit nadbytečný sodík.
Bolest hlavy: Zadržování vody společně se zvýšeným krevním tlakem mohou způsobit bolesti hlavy.

Zajímají vás, které potraviny obsahují nejvíce sodíku? Podívejte se na YouTube video, kanál Nutrition Villa:

Zdroj: Youtube

Podle studie z roku 2019 snížení příjmu sodíku v potravě nejen snižuje krevní tlak a výskyt hypertenze, ale je také spojeno se snížením nemocnosti a mortality na kardiovaskulární onemocnění.

Rizikové potraviny

Existuje mnoho potravin, které jsou známé svým vysokým obsahem sodíku. Mezi ně patří:
Sůl - je nejběžnějším zdrojem sodíku ve stravě, používáme ji k dochucení mnoha jídel a nachází se v různých potravinách, včetně hotových pokrmů, uzenin, konzervovaných potravin a fast foodu. Podle studie z roku 2020 se příjem soli v potravě se v posledních desetiletích neustále zvyšoval a v některých oblastech světa dosáhl 18 g / osobu / den. Množství doporučené WHO je 5 g soli / osobu / den.
Polotovary - mnoho polotovarů a konzervovaných potravin obsahuje vysoké množství sodíku jako konzervační látku a pro zvýraznění chuti.
Instantní polévky a nudle - tyto produkty jsou často bohaté na sodík kvůli použití soli ve výrobním procesu.
Uzeniny - masové výrobky, jako jsou šunky, slaniny a párky, také mohou obsahovat velké množství sodíku jako součást procesu solení a uzení.
Některé sýry - zejména tvrdé a zralé sýry mívají hodně sodíku.

Jak se vyhnout sodíku?

Pokud chcete omezit příjem sodíku ve stravě a minimalizovat zdravotní rizika, držte se následujících rad:
Čtěte etikety: Při nákupu potravin si pozorně čtěte etikety a sledujte obsah sodíku.
Vařte doma: Vaření doma vám umožní mít kontrolu nad množstvím soli ve vašich jídlech.
Omezte fast food: Snažte se omezit konzumaci fast foodu a hotových pokrmů.
Používejte bylinky a koření: Místo soli používejte bylinky a koření k dochucení jídel.
Zvyšte příjem draslíku: Draslík může pomoci vyrovnat se s nadbytkem sodíku, takže zahrňte do své stravy potraviny bohaté na draslík, jako jsou banány, pomeranče a brambory.
Omezte konzumaci slaných pochutin: Snižte konzumaci slaných pochutin, jako jsou chipsy a sušenky.
Pijte dostatek vody: Dostatečný příjem vody pomáhá tělu odplavit nadbytečný sodík.

Zdroje: www.youtube.com, www.pharmastar.it, www.fondazioneveronesi.it