Jóga nabízí široké spektrum pozitivních účinků na zdraví těla i mysli. Pravidelná praxe jógy před spaním může výrazně zlepšit kvalitu spánku, uvolnit napětí v těle a snížit úroveň stresu, což potvrzují i studie. Cviky jako pozice mrtvoly, pozice dítěte, kočky a pozice lotosu podporují podle studií relaxaci, protahují svaly a uklidňují mysl. Tímto způsobem jóga pomáhá nejen zlepšit fyzickou kondici, ale i duševní pohodu a celkovou kvalitu života. Studie ukazují, že během cvičení jógy je podstatná synchronizace s dechem, která zvyšuje pozitivní účinky na zdraví.

V tomto videu na YouTube - kanál StillOnTheWay se naučíte pozici dítěte:

Zdroj: Youtube

Pozice kočky (Marjaryasana) a pozice krávy (Bitilasana)

Tyto dvě pozice jsou skvělým způsobem, jak probudit páteř a uvolnit napětí v zádech. U nás se tomuto cvičení říká kočičí hřbet. Tato dynamická sekvence cvičení posiluje páteř, uvolňuje ztuhlé svaly a zlepšuje flexibilitu páteře. Začněte na všech čtyřech s koleny pod kyčlemi a rukama pod rameny. Při nádechu zvedněte hlavu a pánev směrem nahoru do pozice krávy. Při výdechu zakulaťte hřbet a natáhněte ho směrem ke stropu do pozice kočky. Opakujte pohyb plynule několikrát, synchronizujte ho s dechem a uvolněte tak napětí v celém těle.

Pozice mrtvoly (Savasana)

Pozice mrtvoly je jednou z nejuznávanějších a nejdůležitějších pozic v józe, zejména při uklidňování mysli a těla. Tato pozice se provádí vleže na zádech s nohama roztaženýma a pažemi od těla, dlaněmi obrácenými vzhůru. Klíčovým prvkem je úplné uvolnění těla a napjaté mysli. Během pozice se soustřeďte na svůj dech a postupně uvolňujte napětí ve svých svalových skupinách. Cílem je dosáhnout stavu hluboké relaxace a klidu, který připraví tělo a mysl na odpočinek a regeneraci.

Pozice nohy na zdi (Viparita Karani)

Pozice nohy na zdi je jedním z nejefektivnějších cviků pro uklidnění nervového systému a podporu relaxace. Lehněte si na zem s boky ke zdi a zvedněte nohy tak, aby byly opřené o stěnu. Paže můžete položit podél těla nebo je složit v pohodlném úhlu na hrudi. Tato pozice zlepšuje cirkulaci krve a lymfy, což odstraní nahromaděné toxiny z těla a zklidní mysl. Pro zkušenější se tato pozice provádí i bez opření o zeď, říká se jí také lomená svíčka, kdy bedra podpíráte rukama.

Pozice dítěte (Balasana)

Pozice dítěte je jednoduchou, avšak účinnou pozicí pro uvolnění zad, ramen a krku. Začněte tím, že sednete na paty s nohama pod sebou a poté se nakloňte dopředu s hlavou směřující k podlaze a ruce natáhněte před sebe. Cílem je přimáčknout hrudník k dolním končetinám a co nejvíce uvolnit páteř. Po chvíli dejte ruce podél nohou.  Tato pozice protahuje záda, ramena, kyčle a hýždě, zatímco zároveň uklidňuje mysl a snižuje úroveň stresu.

Pozice lotosu (Padmasana)

Pozice lotosu je pokročilá sedící pozice, která vyžaduje otevřené kyčle a pružné hýždě. Začněte tím, že sednete na podložku s nohama před sebou a postupně přeložte každou nohu přes opačné stehno, tak aby chodidla směřovala vzhůru a paty byly těsně u těla. Ruce položte na kolena dlaněmi vzhůru. Držte rovnou páteř a udržujte hlavu v neutrální poloze. Tato pozice uklidňuje mysl, zlepšuje soustředění a připravuje tělo na meditaci nebo hlubokou relaxaci.

Zdroje: YouTube, Yoga Basics, verywellhealth.com, www.sleepfoundation.org