Co byste řekli, kdybychom vám prozradili, že něco uděláte pro své zdraví už tehdy, když zvládnete ujít pouze 3 967 kroků denně? A že tímto způsobem snižujete riziko úmrtí z mnoha různých příčin? Právě tyto osvěžující závěry přinesl nový výzkum o významu pohybu pro naše zdraví. Podle studie je minimální hranice 2 337 kroků denně – už to stačí ke snížení rizika úmrtí způsobeného onemocněním kardiovaskulárního systému.

Na to, jak správně chodit, se podívejte ve videu kanálu Zvedni se! na YouTube:

Zdroj: Youtube

Zpráva, která se objevila v časopise European Journal of Preventive Cardiology, spojila data ze 17 různých studií, do nichž se zapojilo celkem 226 889 jednotlivců. Co činí tuto studii naprosto výjimečnou, je skutečnost, že zkoumala dopady chůze až 20 000 kroků denně a také zjišťovala, zda se riziko úmrtí liší v závislosti na věku, pohlaví nebo místě, kde žijete.

Nedostatek pohybu trápí celý svět

A co se zjistilo? Jasně se ukázalo, že čím více chodíte, tím lépe děláte. A to bez ohledu na váš věk, pohlaví nebo klimatické podmínky místa, kde žijete. Nejlepší na tom všem ale je, že každých dalších 1 000 kroků, které přidáte nad minimální požadavek, snižuje vaše riziko úmrtí o 15 procent. Tyto výhody se navíc stupňují a podle všeho neexistuje žádný horní limit. To znamená, že lidé, kteří nachodí až 20 000 kroků denně, udělají pro své zdraví o dost víc než ti, co nachodí méně kroků.

To je naprosto skvělá zpráva, zvlášť s ohledem na skutečnost, že nedostatek pohybu patří mezi hlavní rizikové faktory pro úmrtí na celém světě. Světová zdravotnická organizace uvádí, že nedostatečný pohyb je spojen s až 3,2 miliony úmrtími ročně. A před dopady moderního životního stylu, který nedostatku pohybu nahrává, by měli podle hlavního autora studie, profesora Macieje Banacha z Lékařské univerzity v Lodži v Polsku a Lékařské fakulty na Univerzitě Johnse Hopkinse v USA, vědci hlasitě varovat.

Jenom léky nestačí, varují vědci

"V dnešní době, kdy máme k dispozici stále více pokročilých léků zaměřených na konkrétní choroby, bychom měli stále upozorňovat na význam změn životního stylu, včetně stravy a cvičení,“ zdůraznil profesor Banach. „Jakékoli pozitivní změny v tomto směru mohou být velmi účinné při snižování rizika kardiovaskulárních onemocnění a pomoct nám v prodlužování našich životů."

I přes pozitivní vyznění studie je třeba poznamenat, že výzkum měl i své nedostatky, a to v podobě nižšího množství dostupných dat o lidech, kteří dosahují vyššího počtu kroků denně, až těch zmiňovaných 20 000 kroků za den. Proto je třeba výsledky této studie potvrdit ještě v rámci rozsáhlejšího výzkumu. Nejspíš i proto autoři studie doporučují provést další výzkumy, které by se zaměřily na přínosy více intenzivního pohybu, jako je běhání maratonů, a zároveň by zohlednily specifické výhody chůze pro různé věkové skupiny, etnické skupiny a lidi s existujícími zdravotními problémy.

Zdroj: NBCnews.com, escardio.org, devdiscourse.com