Spousta lidí se po jídle potýká s nejrůznějšími trávicími obtížemi. Nejčastěji mezi ně patří například nadýmání, bolesti žaludku, bolesti břicha anebo i třeba průjem či zácpa. Řešením může být konzumace nápojů, které uklidňují trávicí trakt, zlepšují zdraví střev a podporují vstřebávání živin.

Jak zlepšit své trávení, zjistíte také ve videu Jakuba Enžla na YouTube:

Zdroj: Youtube

Pitný režim je základ

Dodržování řádného pitného režimu je podle výzkumu z roku 2021 zásadní pro efektivní fungování trávicího systému. Mnozí na něj ale zapomínají. Anebo pijí nevhodné nápoje, které mohou správný trávicí proces narušovat. Které nápoje je nejvhodnější pít po jídle, abyste nastartovali trávení a předešli případným problémům?

Mezi nejúčinnější nápoje patří teplá voda, bylinkové čaje, kombucha, švestkový džus anebo kefít. Všechny tyto nápoje hrají klíčovou roli v podpoře zdravého trávení. Zároveň je důležité se vyvarovat nadměrné konzumaci alkoholu nebo perlivých nápojů, které mohou trávicí problémy zhoršovat.

Co pít po jídle pro lepší trávení?

Teplá voda: Podle studie z roku 2019 je zcela nejvhodnější po jídle pít teplou vodu. Ta totiž pomůže lépe rozložit přijatou potravu a zároveň působí blahodárně na zdraví střev. Napomáhá množení prospěšných bakterií ve střevě.

Bylinkové a kořeněné čaje: Máta, kurkuma, zázvor a fenykl jsou známé pro své blahodárné účinky na trávicí systém. Například máta pomáhá k rychlejšímu a snadnějšímu trávení, fenykl zase přináší úlevu od nadýmání.

Švestkový džus: Džus ze švestek je mimo jiné bohatý na vlákninu, která podporuje zažívání. Studie z roku 2022 ukázala, že švestkový džus pomáhá předcházet zácpě a přispívá k normálnímu vyprazdňování.

Kombucha a kefír: Fermentovaný nápoj kombucha je nabitý probiotiky a prebiotiky, které přispívají k dobrému stavu střevní mikroflóry. To samé platí u kefíru.

Nápoje, kterým se vyhnout

Perlivé nápoje: Zvyšují podíl žaludečních kyselin, čímž mohou vyvolat pálení žáhy. Kromě toho způsobují nadýmání.

Alkohol: Jedna studie ukázala, že alkohol může způsobovat záněty ve střevech a poškozovat trávicí trakt.

Tipy pro lepší trávení

Pokud to jde, po každém jídle si dopřejte byť jen krátkou procházku. Tím rozpohybujete střeva a přijatá potrava se bude snáze trávit.

Po jídle si nelehejte. Přestože má spousta lidí ve zvyku se po dobrém jídle na chvíli natáhnout, vězte, že ulehnutí zpomaluje trávení.

Užívejte probiotika, která zlepšují zdraví střev.

Omezte kouření a také konzumaci alkoholických nápojů.

Pokud se i přes nejrůznější opatření stále potýkáte s problémy s trávením, je na místě vyhledat lékaře či dietologa, který s vámi vaše problémy rozebere a nabídne vhodné řešení.

Pro zdravé trávení je také důležité

Důkladně žvýkat jídlo.

Konzumovat vyváženou stravu bohatou na vlákninu.

Dávat přednost celým nezpracovaným potravinám.

Být pozorní k množství a časům jídla.

Zdroje: healthline.com, everlywell.com, eatingwell.com