Cukr je jednoduchý sacharid, který je běžně používán jako sladidlo v potravinách či nápojích. Nejčastěji se používá bílý, který se získává z cukrové řepy či cukrové třtiny. Poskytuje tělu rychlou energii, ale jeho nadměrný příjem má negativní dopad na naše tělo a zdraví. Nadměrná konzumace je spojena s rizikem obezity, diabetu 2. typu, srdečních onemocnění a samozřejmě má především negativní vliv na naše zuby a jejich zvýšenou kazivost.

Co se stane, když měsíc vynecháte cukr, se dozvíte v následujícím YouTube videu – kanál Goal Guys

Zdroj: Youtube

Měsíc bez cukru

Výzva jako „měsíc bez cukru” je zaměřena na omezení příjmu přidaných cukrů z průmyslově zpracovaných potravin a nápojů. Místo toho se doporučuje upřednostňovat přirozeně sladké potraviny, jako je ovoce, a omezit příjem cukru z rafinovaných zdrojů, jako jsou sladkosti a slazené nápoje. Tato výzva pomůže lidem osvěžit jejich stravu a snížit tak riziko spojené s nadměrným příjmem cukru.

Zlepšení zdraví srdce

Příjem nadměrného cukru vede ke zvýšení hladiny triglyceridů v krvi, což je faktor rizika pro srdeční choroby. Omezení příjmu cukru tudíž pomůže snížit jejich hladinu a podpořit tak zdraví cév. Podle studie ze září 2019 nadměrný příjem cukru zvyšuje také krevní tlak. Jeho omezením nebo úplném vyloučením z jídelníčku přispějeme ke snížení tlaku a vyvarujeme se tak hrozícím kardiovaskulárním onemocnění.

Stabilizace hladiny energie

Konzumace potravin a nápojů s vysokým obsahem cukru způsobuje rychlé zvýšení hladiny cukru v krvi, což je následováno prudkým poklesem. Tento cyklus vzestupů a pádů vede k pocitu únavy a neustálého hladu. Omezení příjmu cukru a jeho nahrazení komplexními sacharidy a bílkovinami pomůže udržet hladinu cukru v krvi stabilní, což přináší dlouhotrvající energii.

Zlepšení kvality pleti

Konzumace nadměrného cukru zvyšuje zánětlivé procesy v těle, což může ovlivnit i stav pleti. Záněty jsou spojeny s řadou kožních problémů, včetně akné, ekzémů a lupénky. Podle studie z roku 2010 cukr navíc ovlivňuje kolagen v našem těle a při jeho nadměrné konzumaci se naše pokožka může zdát starší.

Podpora zdravého metabolismu

Příjem velkého množství cukru má zásadní vliv na rostoucí váhu a nárůst tělesného tuku. Obezita je spojena s poruchami metabolismu, včetně inzulínové rezistence a metabolického syndromu. Jeho nadměrná konzumace také brzdí proces spalování tuků tím, že zvyšuje hladinu inzulinu, což zase potlačuje lipolýzu, proces, při kterém tělo rozkládá tuky na energii. Omezení cukru tedy pomůže udržet hladinu inzulínu na stabilní úrovni a podporovat tak efektivní spalování tuků.

Zlepšení spánku

Prudké kolísání hladiny cukru narušuje dle studie z roku 2021 naše spánkové cykly a často způsobuje noční buzení. Cukr také negativně ovlivňuje hormonální systém našeho těla, včetně hormonů spojených se spánkem, jako je melatonin. Při jeho omezení nebo úplném vyloučení logicky dochází k opačnému procesu, což napomáhá klidnému a nerušenému spánku. Pokud se vyvarujeme jeho nadměrnému příjmu, nehrozí nám ani žádná hyperaktivita nebo narušení relaxačních procesů těla. Tudíž si s klidným svědomím můžeme večer lehnout do postele, aniž by nám cukr bránil v usnutí.

Jak správně prožít měsíc bez cukru?

Vyhněte se potravinám, které obsahují přidané cukry. Čtěte si štítky na potravinách a vybírejte ty s nízkým obsahem nebo žádným cukrem. Omezte svůj příjem sladkostí, jako jsou bonbóny, koláče a sladké nápoje. Místo toho si dopřejte přirozeně sladké potraviny v podobě čerstvého ovoce. Pokud potřebujete jídla a nápoje sladit, zkuste používat alternativy, jako je med, javorový sirup nebo stevia. Nahraďte sladké nápoje vodou nebo bylinkovými čaji, neboť pití většího množství vody pomáhá snížit touhu po sladkém.

Zdroje: YouTube.com, healthline.com, medicalnewstoday.com