Dopřáváte si denně kávu? Právě tento nápoj, pokud si jej dáváte vícekrát denně, bývá příčinou nafouklého břicha. Kofein stimuluje střeva a způsobuje, že potrava projde trávicím traktem rychleji než obvykle. To vede k nadýmání a nepohodlí. Zkuste vysadit kávu, třeba na měsíc, a uvidíte, zda se budete cítit lépe.

Pokud máte problémy s trávením a nadýmáním, určitě vám pomůže i toto video z YouTube, kanál Aleš Lamka - Fitness:

Zdroj: Youtube

Sportovní a perlivé nápoje 

Oblíbili jste si sportovní nápoje a nápoje s bublinkami? Dejte na ně pozor, protože jsou dalšími možnými viníky nadýmání. Obsahují oxid uhličitý, který se hromadí v žaludku a střevech. Navíc mnohé sportovní nápoje obsahují cukry a umělá sladidla, které mohou narušit rovnováhu střevní mikroflóry. Dávejte přednost čisté vodě, přidejte do ní třeba citronovou šťávu, báječné jsou i bylinkové či ovocné čaje.

Nedostatek vlákniny

Nafouklé břicho a bohužel i odcházející větry způsobuje i nedostatečný příjem vlákniny. Ta pomáhá regulovat trávení a zabraňuje zácpě. Pokud jí jíte málo, potrava pak pomalu prochází trávicím traktem, zůstává ve střevech a tvoří se plyny. Podle studie z roku 2011 mají větší sklony k nadýmání ženy než muži. Konzumujte potraviny bohaté na vlákninu, jako jsou celozrnné produkty, ovoce a zelenina.

Přemíra vlákniny

Všeho moc škodí, takže když to s vlákninou naopak přeženete, i tak vás nadýmání pěkně potrápí. Rovněž příliš rychlý přechod potravy trávicím traktem má za následek nadměrnou tvorbu plynů. S vlákninou vždy opatrně, postupně zvyšujete její dávky a nezapomeňte hodně pít.

Zrádné cukry a škroby

Potraviny s vysokým obsahem sacharidů, zejména cukry a škroby, jsou další příčinou bolestivých plynů. Sacharidy jsou totiž tráveny bakteriemi ve střevech. Omezte cukry na minimum, to je ten nejlepší lék proti nadýmání. A pozor na skryté cukry v mnoha potravinách.

Umělá sladidla

Umělá sladidla, která jsou často přidávána do nízkokalorických potravin a nápojů, mohou narušit střevní mikroflóru a nafouklé břicho je na světě. Umělým sladidlům se tak raději vyhýbejte. Dávejte přednost třeba medu.

Příliš rychle jíte 

Plyny, větry, bolestivá střeva, to vše si snadno přivodíte, budete-li rychle jíst. Rychlé žvýkání a polykání vzduchu během jídla je pro nadýmání to nejhorší. Pokuste se jíst pomaleji a důkladně žvýkejte potravu, abyste minimalizovali příjem vzduchu a podpořili lepší trávení. U jídla se nemluví, to nás učili už ve školce, a bylo to pravda.

Kdy k lékaři?

Možná vás bude zajímat, že průzkum uvedený ve studii z roku 2013 v z USA ukázal, že více než 65 % pacientů s nadýmáním hodnotilo svůj symptom jako středně těžký až těžký a 54 % pacientů si stěžovalo na sníženou denní aktivitu v důsledku nadýmání. Dále 43 % pacientů užívalo léky na nadýmání nebo léky potřebovalo.

Pokud jste zkusili všechny doporučené rady a nadýmání u vás přetrvává, je doprovázeno silnou bolestí nebo jinými neobvyklými symptomy, určitě konzultujte svůj zdravotní stav se svým lékařem. 

Zdroje: www.geffer.it, www.enterogermina.com, www.youtube.com