Jedním z hlavních důvodů, proč lidé volí dietní nápoje, je snaha o omezení příjmu kalorií a cukru. Bohužel však umělá sladidla v těchto nápojích mohou paradoxně zvýšit chuť na sladké. Když pijete nápoje s umělými sladidly, vaše chuťové buňky jsou “podvedeny”, což dle studie z roku 2010 může vést k tomu, že se vaše chuť na sladké ještě zvýší, vy jí následně neodoláte a začnete se cpát sladkými dobrotami.

Návod, jak si připravit lehkou limonádu, najdete v tomto videu na YouTube - kanál Dr. Eric Berg:

Zdroj: Youtube

Narušují metabolismus

Studie ukazují, že umělá sladidla mohou mít nepříznivý vliv na metabolismus. Přestože jsou nízkokalorické nebo bezkalorické, některé výzkumy naznačují, že mohou narušovat normální funkci metabolismu, což vede k potížím s kontrolou hmotnosti, a dokonce k přibývání na váze. 

Spojení s metabolickými onemocněními

Dalším důvodem k obavám je dle jednoho výzkumu možné spojení umělých sladidel s rizikem vzniku metabolických onemocnění, jako jsou diabetes typu 2, metabolický syndrom a obezita. I když přímá kauzální souvislost není dosud plně prozkoumána, rostoucí důkazy naznačují, že konzumace umělých sladidel může zvýšit riziko těchto onemocnění.

Zdraví střevní mikroflóry

Některé studie ukazují, že umělá sladidla mohou mít negativní vliv na zdraví střevní mikroflóry, což vede k různým gastrointestinálním problémům, jako je nadýmání, průjem nebo zácpa. Porucha rovnováhy má negativní dopad na celkové zdraví a pohodu.

Vliv na mozek a nervový systém

Umělá sladidla mohou mít negativní vliv na mozek a nervový systém. Některá umělá sladidla mohou být spojena s migrénami, úzkostí a dalšími neurologickými problémy. To může způsobit, že se pak cítíte podráždění nebo unavení.

Úsilí o hubnutí

Pokud se snažíte zhubnout, může být lákavé vybírat nízkokalorické nebo bezkalorické nápoje jako alternativu k běžným limonádám. Nicméně, pokud jde o hubnutí, umělá sladidla mohou být kontraproduktivní. Studie ukazují, že konzumace nápojů s umělými sladidly vede k přibývání na váze.

Jaké jsou alternativy? 

Pokud jste zvyklí na osvěžení, které nabízejí limonády s umělými sladidly, ale chcete se vyvarovat potenciálním negativním dopadům na vaše zdraví a hubnutí, existuje několik skvělých alternativ. Ty nejenže osvěží vaše chuťové buňky, ale také dodají tělu živiny a hydrataci, aniž by přidávaly přebytečné kalorie nebo potenciálně škodlivé látky.

Voda

Čistá voda je nejlepší a nejzdravější možností pro hydrataci těla. Je to bezkalorická volba, která vás osvěží a pomůže uhasit žízeň. Pokud toužíte po osvěžení, zkuste si do vody přidat plátek citronu, limetku nebo čerstvou mátu.

Čerstvé ovocné šťávy

Pokud toužíte po sladkosti, můžete si udělat čerstvé ovocné šťávy doma. Stačí umýt a rozmačkat ovoce a poté ho přetlačit přes síto, aby se oddělila dužina od šťávy. Tím získáte čistou, čerstvou šťávu plnou vitamínů a minerálů bez přidaného cukru. Experimentujte s různými kombinacemi ovoce, jako jsou jahody s citronem nebo ananas s mátou, pro různorodé a osvěžující chuťové zážitky.

Bylinné čaje

Bylinné čaje jsou skvělou alternativou k limonádám s umělými sladidly. Jsou bezkalorické a nabízejí řadu zdravotních benefitů díky obsahu antioxidantů a dalších živin. Můžete si vybrat z mnoha různých druhů čajů, jako jsou máta, levandule, šípek nebo zelený čaj, a dopřát si chutné a zdravé osvěžení kdykoli během dne.

Kokosová voda

Pro exotické osvěžení můžete zvážit kokosovou vodu. Tato přírodní šťáva z mladého kokosu je plná elektrolytů, vitamínů a minerálů, což ji činí ideální volbou pro hydrataci po fyzické aktivitě nebo prostě jako osvěžující nápoj. Můžete si vybrat mezi přírodní neochucenou kokosovou vodou nebo variantami s přidanými příchutěmi jako je ananas, mango nebo jahoda.

Zdroje: youtube.com, healthline.com, Harvard Health