Když nekonzumujete dostatek vlákniny, nejenže přicházíte o tyto zdravotní výhody, ale také pravděpodobně zažijete nepříjemné vedlejší účinky. Na co je třeba dávat pozor a jak snadno dostat více vlákniny do těla?

Na video od Fitness007 o tom, kolik bychom měli přijímat vlákniny, se podívejte na YouTube:

Zdroj: Youtube

Zácpa

Problémy se stolicí jsou jedním z nejjasnějších příznaků nedostatečného příjmu vlákniny. Vláknina působí tím, že absorbuje vodu, což vede k měkčí stolici, která snadněji procházejí střevem. Vláknina také funguje jako smetáček, který hladce odvádí jídlo trávicím traktem. Pokud se tedy trápíte zácpou, zkuste přidat více vlákniny do každého jídla.

Hlad po jídle

Když je vaše jídlo bohaté na vlákninu, váš žaludek se vyprazdňuje pomaleji. Vláknina se totiž pomalu rozkládá a postupně vstřebává. Navíc se vláknina rozšiřuje při absorpci vody, což také samozřejmě přispívá k pocitu sytosti. Jídla bohatá na vlákninu tak vyžadují více žvýkání a déle trvá, než se stráví. To zasílá signál do vašeho mozku, že jste sytí, což vám pomáhá jíst méně. Důsledkem je, že se budete cítit syti déle po jídle.

Vysoký cholesterol

Vláknina, konkrétně rozpustná vláknina, snižuje cholesterol, což je to další důvod, proč si na talíř dát jídla bohatá na vlákninu, zejména pak zdroje rozpustné vlákniny, jako jsou oves, ječmen, luštěniny nebo psyllium.

Hemoroidy

Hemoroidy se často vyvíjejí při tlačení během stolice. Konzumace stravy bohaté na vlákninu pomáhá změkčit stolici a zkrátit čas strávený v tlustém střevě. Výsledkem je stolice, která prochází snáze a je šetrnější.

Neustálá únava

Další výhodou vlákniny je, že pomáhá vyrovnat hladinu cukru v krvi. Pomalý trávicí proces po jídle bohatém na vlákninu znamená, že glukóza v potravinách se také tráví pomaleji. To pomáhá zabránit náhlým výkyvům hladiny cukru v krvi, což je dobré nejen pro dostatek energie, ale také pro celkové zdraví. Takže pokud se často cítíte unaveně a zpomaleně, pravděpodobně potřebujete více vlákniny ve svých jídlec.

Potíže s hubnutím

Konzumace stravy bohaté na vlákninu přispívá k pocitu sytosti a spokojenosti. Když je vaše strava chudá na vlákninu, cítíte neustále nutkáni zobat během dne, což ztěžuje hubnutí. Vláknina zvyšuje objem jídel bez přidání kalorií a to je skvělé pro účinnější hubnutí.

S množstvím to nepřehánějte

Snažte se do jídla nepřidávat příliš mnoho vlákniny najednou, vašemu tělu by to nemuselo udělat dobře a mohly by se dostavit obtíže v podobě křeče nebo nadýmání. Tyto symptomy jsou sice dočasné, ale mohou být pěkně nepříjemné. Lze jim však předejít tím, že budete příjem vlákniny zvyšovat pomalu. Nezapomeňte také pít více vody, protože voda pomáhá tělu vlákninu trávit.

Zdroj: www.youtube.com, www.aktin.cz, www.probio.cz