Nespavost je komplexním jevem, který může postihnout různé fáze spánku. Pokud patříte k těm, kterým se nedaří zamhouřit oka krátce po zachumlání do peřin, pak se potýkáte s problémy s usínáním. Tyto potíže bývají často spojovány s emocionálním stresem nebo psychickými záležitostmi. Možná vám také vadí příliš jasné světlo v místnosti nebo sledování obrazovky elektronických zařízeních před spaním, což nezřídka kdy narušuje přirozený spánkový cyklus.

Co nedělat před spaním, aby byl článek co nejkvalitnější, zjistíte ve videu pořadu Bright Side na YouTube:

Zdroj: Youtube

Když se probouzíte příliš brzy

Na opačném konci spektra je nevítané brzké probouzení, kdy se člověk zničehonic probouzí předčasně a už se mu nedaří znovu usnout. Za tento typ nespavosti mohou být zodpovědné například deprese či jiné psychické problémy.

Zdravotní problémy

A pokud jste jedním z těch, jež se během noci probouzí několik hodin po usnutí, můžete trpět nejrůznějšími zdravotními problémy, jako je gastroezofageální refluxová choroba (GERD) nebo spánková apnoe. GERD vás probouzí, protože se kyseliny ze žaludku vrací do jícnu, který dráždí. Dochází tak k takzvanému pálení žáhy. Spánkové apnoe je pak závažná porucha, při níž dochází k zástavě dýchání. Mozek na tuto skutečnost okamžitě zareaguje, zpanikaří a člověka probudí.

V každém případě hraje v nespavosti velkou roli i věk. S postupujícím věkem se účinnost spánku snižuje a starší lidé spí poměrně lehkým spánkem. To může znamenat častější probouzení. Některé léky, jako jsou beta-blokátory nebo léky na srdce, mohou tyto stávající problémy se spánkem ještě zhoršit.

Alkohol a spánek

Alkohol je dalším faktorem, který ovlivňuje náš spánek. I když vás alkohol může uspat, má paradoxní účinek na kvalitu spánku. Krátce po konzumaci alkoholu spadnete do hlubokého spánku, který je považován za vůbec nejdůležitější. Avšak alkohol rychle opouští tělo, což spánek nakonec narušuje. Odborníci si stále nejsou jisti, proč k tomuto jevu dochází, ale domnívají se, že některé chemické látky v mozku způsobují bdění poté, co alkohol opustí tělo. Tento proces je poměrně konstantní, což znamená, že pokud pijete vždy stejné množství alkoholu ve stejnou dobu, budete se probouzet v podobný čas. U většiny lidí k probouzení pak dochází kolem 3. hodiny ranní.

Pokud si tedy všimnete, že po alkoholu trpíte nespavostí, může to být signál, že je čas omezit jeho konzumaci. Pokud však vaše problémy se spánkem přetrvávají, je rozhodně na místě navštívit lékaře, který odhalí jasnou příčinu.

Zdroje: piedmont.org, medicalnewstoday.com