Není žádným tajemstvím, že nadměrná konzumace cukru tělu nijak neprospívá. Přestože je zcela v pořádku si čas od času dopřát nějakou sladkou dobrotu a potěšit chuťové pohárky, potraviny obsahující cukr by rozhodně neměly být součástí vašeho každodenního jídelníčku. Pokud si ale nedokážete svůj den bez cukru představit, pokuste se jej alespoň nahradit nějakým přírodním sladidlem. Mnohé z nich nejenže dobře chutnají, ale také prospívají lidskému zdraví. Ale pozor! Některá přírodní sladidla se sice mohou tvářit jako skvělá alternativa cukru. Ve skutečnosti jsou ale ještě horší.

Co se stane s tělem, když na 7 dní zcela vynecháte cukr? Odpověď najdete ve videu kanálu Čínský lékař na YouTube:

Zdroj: Youtube

Zdravá přírodní sladidla

Ovoce

Banány, jahody či datle nejenže ukojí chuť na sladké, ale jsou také plné vitamínů a minerálů. Vláknina v ovoci navíc pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi a zpomaluje jeho vstřebávání. Až se tedy příště rozhodnete upéct například bábovku, zkuste cukr nahradit rozmačkanými banány. Nejenže banány cukr dokonale zastoupí, ale také bude bábovka nádherně vonět.

Mnišské ovoce

Mnišské ovoce, známé také pod jménem Luo Han Guo, je sladké ovoce z Asie, které se pyšní sloučeninami zvanými mogrosidy. Tyto sloučeniny jsou mnohonásobně sladší než běžný cukr a navíc se chlubí antioxidačními účinky.

Med

Surový med je známý svými antioxidačními a antimikrobiálními vlastnostmi. Je o něco sladší než bílý cukr, takže jej stačí použít méně a přitom dostanete více chuti. Med se hodí pro slazení nápojů i například moučníků.

Javorový sirup

Javorový sirup je bohatý na minerály a antioxidanty, které z něj činí nejen sladidlo, ale i zdroj cenných látek pro naše tělo.

Kokosový cukr

Kokosový cukr vyráběný z mízy kokosových palem je hitem posledních let. Jeho nízký glykemický index znamená, že způsobuje pomalejší nárůst hladiny cukru v krvi.

Melasa

Melasa je vedlejším produktem výroby cukru z cukrové třtiny a díky svému bohatému obsahu minerálů může být užitečná pro doplnění některých důležitých látek v těle.

Sladidla, kterým je lepší se vyhnout

Ne všechna přírodní sladidla lze považovat za zdravá. Přestože nahradí cukr, žádné další přínosy pro tělo nemají. Některá mohou mít negativní vliv na naše zdraví, a to i přes to, že pocházejí z přírody.

Agávový sirup

Přestože se agávový sirup těšil velké popularitě jako zdravá alternativa cukru, je bohužel velmi bohatý na fruktózu, která může přispívat ke snížení fyzické aktivity a zvýšení tělesné hmotnosti.

Cukerné alkoholy

Cukerné alkoholy jako xylitol nebo erytritol mohou v nadměrných množstvích vést k gastrointestinálnímu podráždění. Konzumovat je tedy můžete, ale s mírou.

Vysokofruktózový kukuřičný sirup

Vysokofruktózový kukuřičný sirup, často skrývaný v průmyslově zpracovaných potravinách, je spojen s řadou zdravotních rizik, včetně diabetu druhého typu a kardiovaskulárních onemocnění.

Jak snížit příjem cukru

Výrazně snížit příjem cukru se může zdát jako nadlidský úkol. Ale jde to. Pro začátek můžete například přestat popíjet sladké limonády a nahradit je obyčejnou vodou. Cukr ale můžete omezit i v nejrůznějších receptech. Pokud se například chystáte upéct nějaký moučník, zkuste použít jen třetinu množství cukru, které je uvedeno v receptu. Uvidíte, že bude ve výsledku váš perník, bábovka nebo koláč chutnat stále skvěle, ale nebude nijak přeslazený.

Zdroje: verywellfit.com, healthline.com, YouTube.com