Zánět je přirozeným obranným mechanismem těla, který chrání před infekcemi, nemocemi nebo úrazy. Avšak chronický zánět je škodlivý, protože postupně poškozuje zdravé buňky, tkáně a orgány, což zvyšuje riziko vzniku nemocí, jako jsou diabetes, srdeční choroby, onemocnění jater, a dokonce i rakovina.

Na video od Dr, Freje o potravinách, které snižují zánět, se podívejte na YouTube:

Zdroj: Youtube

Naštěstí existuje mnoho způsobů, jak záněty snížit a zlepšit celkové zdraví. Protizánětlivá dieta je jedním z klíčových prvků, který vám může pomoci dosáhnout těchto cílů.

Potraviny proti zánětům

Protizánětlivá strava je obvykle založena na celých, živinami bohatých potravinách, které obsahují antioxidanty. Ty fungují tím, že snižují hladiny volných radikálů, což jsou reaktivní molekuly, které mohou způsobovat záněty, pokud nejsou udržovány pod kontrolou.

Mezi potraviny proti zánětům, které by měly být zařazeny do vaší stravy patří zelenina, jako je brokolice, kel, papriky, květák a růžičková kapusta. Také ovoce, zejména plody s hlubokou barvou, jako jsou borůvky, granátová jablka, hrozny a třešně.

Zařaďte do jídelníčku i středomořské potraviny jako jsou avokáda či olivy a zdravé tuky jako olivový olej a avokádový olej. Skvělou volbou jsou i tučné ryby, jako jsou losos, sardinky, sleď, makrela a sardele. Nezapomínejte ani na ořechy, jako jsou mandle a další druhy ořechů. Z mlsání se nemusíte bát hořké čokolády a koření, jako je kurkuma, fenykl a skořice.

Pijte zelený čaj a z alkoholu maximálně tak červené víno, protože v něm může být obsažená látka zvaná resveratrol, která má protizánětlivé vlastnosti.

Vaše protizánětlivá strava by měla poskytovat vyvážený podíl bílkovin, sacharidů a tuků při každém jídle. Měli byste také zajistit, že vaše tělo dostatečně zásobuje mikronutrienty, vlákninou a vodou.

Protizánětlivé diety

Středomořská dieta byla prokázána jako schopná snižovat zánětlivé markery. Dále diety s nízkým obsahem sacharidů, které mohou pomoci snižovat záněty u lidí s obezitou. Dobrou volbou jsou i vegetariánské diety, které jsou spojeny s redukcí zánětů.

Vyhněte se těmto potravinám

Existují určité stravovací návyky, které mohou záněty podporovat. Jde o ty, které obsahují vysoké množství cukru a fruktózového kukuřičného sirupu.

No a samozřejmě také alkohol, sladké nápoje, jako jsou nápoje s přidaným cukrem, soda a ovocné šťávy.

Vhodný není ani bílý chléb a těstovinová jídla. Nejezte ani sladkosti, jako jsou sušenky, bonbóny, koláče a zmrzlina. Zpracované maso, jako jsou párky a klobásy, vynechte ze svého jídelníčku.

Některé oleje, jako jsou zpracované semenné a rostlinné oleje, například sójový a kukuřičný olej také nejsou vhodné.

Ukázkový jídelníček při protizánětlivé dietě

Snídaně

Omeleta ze tří vajec s lehkým salátem, hrst třešní. K pití zelený čaj nebo voda.

Oběd

Grilovaný losos na směsi zeleniny s olivovým olejem a octem. 125 gramů malin s řeckým jogurtem a nasekanými pekanovými ořechy. Neoslazený ledový čaj a/nebo voda.

Svačina

Papriky s guacamole.

Večeře

Kuřecí kari s batáty, květákem a brokolicí, sklenka červeného vína a 30 g hořké čokolády.

Zlepšení životního stylu

Pokud budete dodržovat protizánětlivou stravu, může dojít ke zlepšení symptomů artritidy, zánětlivých onemocnění střeva, lupusu a dalších autoimunitních onemocnění. Také se sníží riziko obezity, srdečních chorob, diabetu, deprese, rakoviny a dalších nemocí.

Dojde ke snížení zánětlivých markerů v krvi a zlepšení hladiny cukru v krvi, cholesterolu i triglyceridů. Zlepšíte si také energetickou úroveň.

Nejrychlejší snížení zánětu

Kromě konzumace protizánětlivé stravy můžete snížit záněty i jinými stravovacími a životními návyky. Užívejte doplňky, jako je rybí olej a kurkumin, mohou pomoci snížit záněty. Cvičení snižuje hladinu zánětlivých markerů a snižuje riziko chronických onemocnění. Dostatečný spánek je také velmi důležitý. Nedostatečný spánek může zvyšovat záněty.

Chronický zánět je škodlivý a může vést k nepříjemným nemocem. Vaše stravovací návyky a životní styl totiž významně ovlivňují, zda záněty v těle podporují nebo zhoršují. Proto byste rozhodně měli volit potraviny, které mají protizánětlivé účinky.

Zdroj: www.youtube.com, www.masks.cz, www.kondice.cz