Somatotyp je koncept, který popisuje základní strukturu a fyziologické vlastnosti lidského těla. Tento koncept byl poprvé navržen ve 40. letech 20. století americkým vědcem Williamem H. Sheldonem. Podle jeho teorie každý člověk spadá do jednoho z tří hlavních typů somatotypů. Tyto typy se podle studií liší ve vztahu k tělesnému složení, svalové hmotě a tuku, metabolismu a dalších fyziologických charakteristikách.

Užitečné informace o somatotypech se dozvíte v tomto YouTube videu - kanál Tomáš Lukáš:

Zdroj: Youtube

Ektomorf

Ektomorfové jsou charakterizováni svou štíhlou a delikátní postavou. Mají často rychlý metabolismus, což znamená, že spalují kalorie rychleji než jiní, a proto mají obtíže s nabíráním na váze, jak v podobě svalů, tak tuku. Jejich postava je často označována jako "vyzáblá", s dlouhými končetinami a menším množstvím svalové hmoty. Ektomorfové mají někdy potíže s vytrvalostními sporty kvůli menší svalové hmotě.

Pokud jste ektomorf, může být pro vás obtížné získat svalovou hmotu a nabrat na váze. Je však důležité si uvědomit, že i když máte rychlý metabolismus, stále můžete dosáhnout svých cílů týkajících se fitness. Váš cvičební režim by měl zahrnovat posilování s důrazem na zvýšení svalové hmoty a vyváženou stravu s dostatečným příjmem kalorií a bílkovin.

Mezomorf

Mezomorfové jsou podle H. Shledona považováni za osoby s „ideálním” typem těla. Mají vyváženou svalovou hmotu a tuk, široká ramena a úzký pas. Jsou přirozeně silní a mají tendenci k rychlému nabírání svalové hmoty. Jejich postava je obvykle atletická, což jim umožňuje vynikat v různých sportech a cvičeních.

Pokud jste mezomorf, máte výhodu ve schopnosti nabírat svalovou hmotu a udržovat zdravou váhu. Vaše tělo dobře reaguje na cvičení a tréninkové stimuly, což vám umožňuje dosáhnout výrazných výsledků v posilování a zlepšit svou fyzickou kondici. Důležité je však stále dbát na vyváženou stravu a cvičit pravidelně, aby se udržela vaše optimální kondice.

Endomorf

Endomorfové mají tendenci k ukládání tuku a mají kulatější, měkčí postavu. Mají pomalejší metabolismus, což znamená, že snadněji přibírají na váze, zejména v oblasti břicha. Jejich postava může být charakterizována jako plnější nebo silnější, s menším množstvím definované svalové hmoty.

Pokud jste endomorf, můžete mít potíže s hubnutím a udržením zdravé váhy. Nicméně s odpovídajícím cvičebním a stravovacím plánem je dosažení vašich cílů týkajících se fitness a zdraví stále možné. Důležité je zaměřit se na cvičení, které pomáhá spalovat tuk a budovat svalovou hmotu a sledovat příjem kalorií a tuku v rámci vyvážené stravy.

Jak zjistit svůj somatotyp?

Neexistuje žádný jednoduchý test, který by určil váš somatotyp s 100% přesností, ale můžete si udělat představu podle své vlastní postavy a genetických predispozic. Pokud nejste jisti, můžete se poradit s odborníkem, jako je osobní trenér nebo dietolog, kteří vám mohou pomoci určit váš somatotyp a navrhnout vhodný plán cvičení a stravování.

Vzhled těla

Když zkoumáte svůj somatotyp podle vzhledu těla, můžete se zaměřit na několik klíčových faktorů. Ektomorfové často mají štíhlé končetiny, úzký pas a méně vyvinuté svaly. Naopak endomorfové mají tendenci k plnější postavě s větším množstvím tuku, zvláště kolem břicha, a mohou mít menší svalovou definici. Mezomorfové mají atletickou postavu s dobře definovanými svaly, širokými rameny a úzkým pasem.

Rodinná historie

Rodinná historie hraje dle výzkumů klíčovou roli při určování somatotypu, neboť genetické faktory mohou ovlivnit tvar těla a predispozici k určitým zdravotním problémům. Podívejte se na podobnosti s blízkými příbuznými a zvažte fyzickou aktivitu, stravovací návyky a životní styl ve vaší rodině. Historie nemocí a zdravotních stavů může také poskytnout užitečný kontext. 

Poradenství odborníka

Pokud jste stále nejistí ohledně svého somatotypu, může vám odborník jako osobní trenér, dietolog nebo lékař poskytnout cenné informace a poradenství. Provede s vámi podrobnou analýzu a pomůže vám identifikovat váš somatotyp na základě vašich individuálních potřeb a cílů týkajících se fitness a zdraví. Jejich doporučení může být klíčové pro úspěšné dosažení vašich cílů.

Zdroje: www.youtube.com, www.everydayhealth.com, www.healthline.com