Sůl je důležitým minerálem, který pomáhá udržovat rovnováhu tekutin v těle a podporuje nervový a svalový systém. Avšak přemíra soli může způsobit zadržování vody v těle, což má za následek otoky a zvýšení krevního tlaku, a to potvrzují i studie. To může mít negativní dopad na zdraví, zejména u lidí trpících hypertenzí nebo srdečními problémy.

Jak správně solit, poradí v tomto YouTube videu - kanál Aleš Lamka - Fitness:

Zdroj: Youtube

Potraviny s vysokým obsahem soli

Uzeniny a salámy

Uzeniny a salámy jsou během procesu výroby často konzervovány solí nebo solnými roztoky, což podle studií zvyšuje jejich obsah soli až na alarmující úroveň. Konzumace uzenin a salámů byste měli omezovat, a to zejména v případě, že trpíte vysokým krevním tlakem nebo srdečními problémy.

Některé druhy sýrů

Tvrdé a polotvrdé sýry, jsou známé svým vysokým obsahem soli. Pozor však i na plátkové či tavené sýry. Při konzumaci sýrů je třeba dbát na to, aby byl jejich příjem v rámci doporučených limitů, aby se minimalizovala negativní zdravotní rizika spojená s přemírou soli.

Nakládaná zelenina

Některé druhy zeleniny se během procesu nakládání zalévají slaným nálevem, což zvyšuje jejich obsah soli a může mít nepříznivý dopad na zdraví. Pro snížení příjmu soli vybírejte varianty nakládané zeleniny s nižším obsahem soli nebo omezte jejich konzumaci.

Polotovary a hotová jídla

Polotovary a hotová jídla, které jsou často dostupné v supermarketech nebo rychlém občerstvení, bývají skrytými zdroji vysokého obsahu soli. Mnoho takto zpracovaných jídel obsahuje podle studií velké množství soli jako konzervační látku nebo pro zlepšení chuti. To platí zejména pro instantní nudle, hotová jídla jako pizza nebo hranolky, polotovary jako polévky nebo omáčky. Při výběru těchto potravin je důležité pečlivě kontrolovat etikety a preferovat varianty s nižším obsahem soli nebo raději volit domácí přípravu jídel, kde máte kontrolu nad použitými ingrediencemi.

Klobásy a párky

Tyto masné výrobky jsou často dochucovány solí a dalšími kořenícími látkami, aby získaly intenzivní chuť a prodloužila se jejich trvanlivost. Těmto produktům se raději vyhýbejte nebo volte alternativní zdroje bílkovin s nižším obsahem soli. 

Polévkové bujóny

Polévkové bujóny jsou často používány jako základ pro přípravu polévek, omáček a dalších pokrmů. Bohužel, mnoho komerčních polévkových bujónů obsahuje vysoké množství soli, které slouží jako konzervant a pro zvýraznění chuti. Raději si připravte vlastní bujón, kde můžete kontrolovat množství přidané soli.

Zdroje: www.youtube.com, www.verywellhealth.com, www.fda.gov