Čekankový sirup je sladidlo, které se vyrábí z extraktu z kořenů čekanky, které jsou bohaté na inulin a rostlinnou vlákninu, jež má mnoho zdravotních přínosů. Čekanka je tradičně využívána pro své léčivé účinky a je často používána v různých kulinářských receptech a také jako náhražka kávy.

Jak sladit méně a zdravěji, prozradí i Margit Slimáková na svém kanále Margit.TV v následujícím videu na YouTube: 

Zdroj: Youtube

Regulace hladiny cukru v krvi

Studie ukazují, že jedním z hlavních zdravotních přínosů čekankového sirupu je jeho schopnost regulovat hladinu cukru v krvi. A to jak díky vysokému obsahu vlákniny, tak i díky obsahu inulinu. Inulin totiž zpomaluje trávení sacharidů, čímž se snižuje rychlost zvýšení hladiny cukru v krvi po jídle.

Podpora trávení

Díky svému obsahu prebiotik inulinu má čekankový sirup dle výzkumů také pozitivní vliv na trávicí systém. Prebiotika jsou látky, které prochází trávicím ústrojím až do tlustého střeva, kde slouží jako potrava pro prospěšné bakterie. Tím se podporuje zdravá střevní mikrobiota a zlepšuje trávení.

Nízký obsah kalorií

Čekankový sirup má nižší kalorickou hodnotu než běžná sladidla, jako je cukr nebo med. To znamená, že může být vhodnou alternativou pro lidi, kteří chtějí snížit příjem kalorií a zároveň si užít sladkost. Použití čekankového sirupu místo cukru může být užitečné při hubnutí a udržování zdravé váhy.

Boj proti zánětům a oxidativnímu stresu

Čekankový sirup je bohatý na antioxidanty a polyfenoly, které mají silné protizánětlivé vlastnosti a pomáhají neutralizovat volné radikály, čímž chrání tělo před oxidativním stresem. Tyto látky snižují riziko chronických onemocnění spojených se zánětem, jako je srdeční choroba, diabetes nebo rakovina, a podporují celkové zdraví. Pravidelná konzumace čekankového sirupu je účinným způsobem, jak posílit imunitní systém a chránit tělo před negativními účinky stresu a zánětu. 

Jak používat čekankový sirup?

Čekankový sirup lze používat jako náhradu za běžná sladidla ve vaření a pečení. Můžete jej přidat do kávy, čaje, smoothie nebo ovesné kaše pro přirozenou sladkost a přidané zdravotní benefity. Tento sirup je také skvělým ingrediencí do různých dezertů, jako jsou muffiny, palačinky nebo zmrzlina.

Zdroje: www.youtube.com, www.webmd.com, www.sciencedirect.com