Tento vitamin je obsažen především v živočišných produktech, jako jsou maso, ryby, mléčné výrobky a vajíčka. Jeho nedostatek má řadu nepříznivých důsledků, jako je anémie, poškození nervů, kognitivní poruchy a další zdravotní problémy.

Na video od Wekona o účincích vitamínu B12 se podívejte na YouTube:

Zdroj: Youtube

Nedostatek vitaminu B12, může být způsoben nedostatečným příjmem tohoto vitaminu stravou nebo neschopností těla ho dostatečně vstřebat či skladovat. To má pak celou řadu nepříjemných důsledků pro naše zdraví.

Věk hraje roli

Je známo, že hladiny vitaminu B12 v krvi se mohou lišit v závislosti na věku jedince. Obecně se uvádí následující normální rozmezí hladin vitaminu B12 v krvi podle věku:

Kojenci (0-12 měsíců): 200-900 pikogramů na mililitr (pg/mL)

Děti (1-18 let): 200-600 pg/mL

Dospělí (19-64 let): 200-900 pg/mL

Starší dospělí (65 a více let): 200-700 pg/mL

Je třeba poznamenat, že tato rozmezí mohou mírně kolísat mohou a být ovlivněna různými faktory, jako je třeba strava, genetika či individuální zdravotní stav. V případě pochybností je důležité vždy vše konzultovat s odborníkem, aby bylo možné vyhodnotit konkrétní výsledky a přijmout případná opatření, jako jsou změny stravy nebo doplnění stravy ve formě vitamínových přípravků.

Jak poznat nedostatek vitaminu B12

Nedostatek vitaminu B12 může způsobit celou řadu nepříjemných příznaků a potíží, které by neměly být ignorovány. Patří sem únava, bledá kůže, brnění nebo necitlivost v rukou nebo nohou, oslabení svalů, vředy v ústech, problémy s viděním, bolestivý a červený jazyk a ztráta chuti k jídlu.

Kdo je ohrožen nedostatkem vitaminu B12

Někteří jedinci jsou náchylnější k nedostatku vitaminu B12 než jiní. Patří sem:

Vegetariáni: Ti, kteří nedostávají vitamin B12 z živočišných produktů, mohou být ohroženi nedostatkem tohoto vitaminu.

Starší dospělí: S věkem se zvyšuje riziko nedostatku vitaminu B12.

Osoby s gastrointestinálními poruchami: Některé střevní problémy omezují vstřebávání vitaminu B12 z potravy.

Osoby s perniciózní anémií: Jedná se o autoimunitní onemocnění, které ovlivňuje vstřebávání vitaminu B12 v žaludku.

Novorozenci narození ženám, které jsou veganky: Pokud matka nekonzumuje živočišné produkty během těhotenství, může novorozenec čelit riziku nedostatku tohoto vitaminu.

Jak udržet hladiny vitaminu B12 na správné úrovni

Pro udržení vhodné hladiny vitaminu B12 v těle je důležité zařadit do stravy potraviny bohaté na tento vitamin. Nejlepšími zdroji vitaminu B12 jsou živočišné produkty, jako jsou maso kuřecí a hovězí, ryby jako tuňák a losos. Pokud však preferujete vegetariánskou stravu, existují i alternativy, které můžete zvážit, a to jsou sýry, rostlinné mléko, jogurt, výživové droždí, obohacené cereálie, rostlinné maso či tempeh.

Doplněním těchto potravin do svého jídelníčku můžete zajistit dostatečný příjem vitaminu B12. Je důležité dbát na své zdraví a sledovat příznaky při nedostatku tohoto vitaminu, zejména pokud patříte mezi rizikové skupiny.

Zdroj: www.youtube.com, www.botanic.cz, www.novinky.cz