Není možné začít diskutovat o potravinách pro zdravé oči bez zmínky o mrkvi. Tato kořenová zelenina je známá svým vysokým obsahem beta-karotenu, prekurzoru vitamínu A. Beta-karoten je esenciální pro produkci rhodopsinu, pigmentu v sítnici, který je nezbytný pro vidění za šera. Výzkumy říkají, že pravidelná konzumace mrkve udrží zrak ostřejší a sníží riziko vzniku noční slepoty a dalších očních problémů spojených s nedostatkem vitamínu A. Některé potraviny jsou ale ještě účinnější.

Nejlepší potraviny pro zdravý zrak prozradí i v YouTube videu (kanál Doctor Eye Health):

Zdroj: Youtube

Losos – zdroj omega-3 mastných kyselin

Losos není jen lahodným pokrmem, ale podle studie z roku 2010 také jednou z nejdůležitějších potravin pro zdraví našich očí. Obsahuje vysoké množství omega-3 mastných kyselin, které jsou klíčové pro udržení vlhkosti oční rohovky. Tato vlhkost je zásadní pro zachování zdravých a jasných očí. Výzkumy naznačují, že pravidelná konzumace omega-3 mastných kyselin snižuje riziko syndromu suchého oka a dalších očních onemocnění spojených s věkem. Omega-3 mastné kyseliny jsou známé svými protizánětlivými vlastnostmi, jsou také důležité pro správnou funkci sítnice, která je zodpovědná za přenos světelných podnětů do mozku.

Vejce – skvělý zdroj antioxidantů

Vejce jsou dalším skvělým zdrojem živin pro zdraví očí. Obsahují dle jedné studie antioxidanty jako lutein a zeaxantin, které mají schopnost neutralizovat škodlivé volné radikály v těle. Tyto látky jsou zvláště důležité pro ochranu sítnice před poškozením způsobeným oxidativním stresem. Lutein a zeaxantin se hromadí v makule, centrální části sítnice, kde pomáhají chránit oční buňky před poškozením způsobeným UV zářením a modrým světlem. Pravidelná konzumace potravin bohatých na tyto antioxidanty snižuje riziko vzniku makulární degenerace a katarakty, dvou z nejčastějších očních onemocnění spojených s věkem.

Mandle – bojovníci proti oxidačnímu stresu

Mandle jsou dle studie z roku 2013 vynikajícím zdrojem vitamínu E, dalšího silného antioxidantu důležitého pro zdraví očí. Vitamín E pomáhá chránit oční tkáně před poškozením způsobeným volnými radikály a oxidačním stresem. Je to jako ochranný štít, který udržuje oči zdravé a funkční. Kromě toho mají mandle i další výhody pro zdraví. Obsahují zdravé tuky, vlákninu a proteiny, což z nich činí výživný a chutný doplněk každé stravy. Pravidelná konzumace mandlí může přispět k udržení stabilní hladiny cukru v krvi, což je důležité pro prevenci očních onemocnění spojených s diabetem.

Zdroje: www.youtube.com, www.webmd.com, www.aao.org